EGILEA: MIKEL AGINAGALDE UGARTEMENDIA
Sokamuturra Hernaniko San Joan jaietan urte luzetan zehar egin izan den tradizioa da. Azken boladan, aldiz, polemika bizia piztu da, ekitaldi hori ospatzearen egokitasunaren inguruan. Izan ere, Askekintza kolektibo animalista eta antiespezistak ohitura hori salatu du, animalien eskubideak aldarrikatu ditu eta sokamuturra San Joanetako egitarautik ezabatzeko exijitu dio bai Udalari eta baita Jai Batzordeari ere. Jarrera animalista horren antipodetan, ordea, duela pare bat urte sortu zen Sokamuturra Bai plataforma kokatzen da. Azken hauek eskatzen dutena zera da: Orain arte egon den tradizioari eustea; hots, bigantxak hiru egunetan zehar Hernaniko kaxkoko kaleetan ibiltzea, polemika sortu aurretik bezalaxe. Bi postura kontrajarri horien aurrean eta egoera zail horri irtenbide baketsua emateko asmoz, Jai Batzordeak bi kolektiboen arteko eztabaida saioa proposatu eta antolatu zuen pasa den maiatzaren 9an, Biteri kultur etxean, eta bertatik ateratako emaitza positibo gisa baloratu dute, bai Jai Batzordeak, bai aipatu bi aldeek ere.
Aurrekariei so eginez, esan daiteke gai arantzatsu honek duela hiru urte egin zuela eztanda. Hainbat liskar izan ziren Hernaniko kaleetan zehar, sokamuturra zale eta abolizionisten artean. Egoera tamalgarri hori baretze aldera, Udaletik eta Jai Batzordetik elkarrizketarako deia luzatu zen, eta egoera bideratu nahian, bi kolektiboen arteko eztabaida-mahaia abiatzea proposatu zen. Bestalde, trantsizio fase bat jarri da martxan; horren arabera, sokamuturra hiru egunetan egitetik bi egunetan egitera igarotzea erabaki da, baita bigantxen alternatiba izango diren beste ospakizun batzuk egitea ere. Aurtengo edizioan, esaterako, ekainaren 26an, sokamuturraren ordu berean eta Askekintzak antolatuta, zunba, twister erraldoia eta gosaria egingo dira Plaza Berrian. 27an, berriz, aulki jokoa eta bingo musikatua izango dira alternatiba.
Elkarrizketari bide
Sokamuturraren aldekoek zein kontrakoek argi diote beste aldearen argumentuek ez dituztela konbentzituko, eta bakoitzak bereari eutsiko diola. Ataka estu horretan behar bezalako irtenbide bat aurkitzea nekeza izango dela ere badiote, batzuek eta besteek. Julen Iraola Sokamuturra Bai plataformako kide da. Berak ordezkatzen duen kolektiboaren izenean dio, eurek aniztasuna aldarrikatzen dutela, modu horretan herriko festak erakargarriagoak izango direlako. Bestalde, bizikidetzaren aldeko apustua egina dutela onartzen du, eta aurreko edizioetan gertatutako liskar penagarriak ez errepikatzeko konpromezua hartua dutela ere bai. Ongi deritzo, bestalde, azken boladan aurka dauden bi taldeen artean egindako eztabaida saiakerari. «Gu Askekintza kolektiboarekin mahai baten inguruan elkartu eta hitz egiteko prest gaude, eta baita beraien iritzia entzun eta errespetatzeko ere. Horregatik, eskatzen dugu gure ikuspuntua ere begirunez entzutea», dio.
Leire Moreno, berriz, animalien eskubideak errepetatzearen alde dagoen Askekintza taldeko kolaboratzaile da. Berak ere positibotzat jotzen du, Jai Batzordetik abiatutako elkarrizketa sustatzeko ekimena. Bere esanetan, «bi aldeen argumentuak ezagutu, herritarrei jakinarazi eta azken hauen iritzia entzutea, onuragarria ikusten dugu».
Sokamuturra Bai: «guk ez dugu nahi animaliek minik hartzea, eta sokamuturran aldaketak egiteko guztiz prest gaude»
Argumentu talka
Borroka dialektiko sutsua dute bi aldeek, gai korapilatsu horren inguruan. Alde batetik, bigantxek sokamuturran sufritzen ote dutenaren inguruan galdetuta, bi aldeek defendatzen dituzten ideiak erabat kontrajarriak dira. Iraolak, esaterako, ez luke kasu horretan sufrimendu hitza erabiliko; hori bere ustez ez baitago demostratua. Morenok, aldiz, animaliek mina gizakiaren antzera sentitzen dutela dio. Haren ustez, «gizakiok dauzkagun pribilegoak erabiltzen ditugu gainontzeko animaliak zapaldu, umiliatu eta min egiteko. Hori guztiz bidegabea da». Jaietan animalien erabilera injustua dela kontsideratzen du, eta gizartearen islada dela dio. «Animaliak objektu gisa erabiltzen dira eta euren interesak eta eskubideak ez dira kontuan hartzen».
Beste alde batetik, sokamuturrak euskal kulturak iraganean izan duen eta gaur egun daukan garrantzia azpimarratu nahi izan du Iraolak. «Sokamuturra kulturaren parte da, zehazki euskal kulturaren parte, eta hori ezin da ukatu. Gainera, gizarte gero eta urbanistago batean bizi gara, eta sokamuturraren bidez, abeltzaintza bezalako jarduera ekonomikoak mantendu, sustatu eta ezagutarazten ditugu. Hori landa lurrarentzat eta herriarentzat onuragarria dela uste dugu». Morenok dio, ordea, animaliei tratu txarrak ematea ezin daitekeela inoiz kultura izan, eta zentzu horretan, galarazita egon beharko lukeela uste du.
Galdeketarik ez
Gauza batean, behintzat, bi aldeak ados jarri dira: Ez dute inolako erreferendumik proposatzeko eta egiteko asmorik. Sokamuturra Bai taldekoen iritziz, kultura ezin da botoen bidez erabaki. «Jende asko biltzen duen ekitaldia da sokamuturra, eta jendeari gustatzen zaiolako du hain arrakasta handia. Hori da guretzat balio duena». Bestalde, Askekintzako kideak dio, ez dutela sinesten erreferendum batek arazoa konpo dezakeenik. Izan ere, «gu ez garen beste izaki baten ordez erabakitzen ari gara, eta hori bidegabea eta bideraezina dela deritzogu».
Bestalde, esan beharra dago, jorratzen den gaia ez dela sokamuturraren auzia soilik, baizik eta animalien erabilera San Joan jaietan eta urtean zehar egiten diren gainontzeko ospakizunetan. Egoera konplikatua izateaz gainera, ziurgabetasun handia dago etorkizunean gertatuko denaren inguruan. Zentzu horretan, Iraolak dio: «Ezjakintasun horrek kezkatu egiten gaitu; izan ere, trantsizio deitu dioten fase horretan, animalisten eskaerak kontuan hartu dituzte, bai, baina gure planteamenduak eta eskakizunak, oraingoz, ez dituzte haintzat hartu».
Moreno, berriz, pozik azaldu da orain arte Jai Batzordeak hartu dituen erabakiekin; baina urrats gehiago eman beharko liratekeela argitu du. «Ondo deritzogu sokamuturra bi egunetan soilik egiteari, eta espero dugu datorren edizioetan kopuru hori jaitsi eta ekintza krudel hori desagertzea».
Askekintza: «ondo deritzogu sokamuturra bi egunetan soilik egiteari, eta espero dugu datorren edizioetan kopuru hori jaistea
Irtenbiderik ba ote?
Aferak, esan bezala, ez du aterabide errazik, eta ez ditu ez batzuk ez besteak nolanahi kontent utziko. Sokamuturra Bai plataformako kideek, hala ere, akordio batera iristeko hainbat proposamen egin dituzte. Esate baterako, arazoa konpontzeko ondorengo alternatibak planteatu dituzte: Zezenak ez irristatzeko produktu bat botatzea, Plazan hondarra botatzea duela zenbait hamarkada egiten zen bezala, ekitaldia hasi baino lehen lurra lehortzea, sokamuturra beste leku batean egitea edota bigantxari lepoko soka kentzea. Iraolaren arabera, «gu alternatibak eskaintzen ari gara, eta jarrera eraikitzailea daukagu. Gainera, guk ez dugu nahi animaliek minik hartzea, eta sokamuturran aldaketak egiteko guztiz prest gaude».
Askekintza kolektiboko Morenok, aldiz, konponbidea zaila ikusten dutela dio. «Gu abolizionistak gara, eta ikusten dugun soluzio bakarra ekintza hauek debekatzea da. Uste dugu ekimen informatibo gehiago egin beharko genituzkeela, arazoa herritarrei helarazteko; baina hortik haratago, ez dugu beste aterabiderik planteatzen. Animaliak gaizki tratatzen dituzten ekitaldiak galarazi egin behar dira», dio.