Agerian dauden hainbat bortxa mota ez omen ditugu ikusten. Nolatan?
Batzuetan ikusteko gauzarik zailenak ez dira ezkutuan eta estalita daudenak, baizik eta begien bistakoak. Zergatik? Gauza edo gertakari horiek normalizatuak eta naturalizatuak daudelako gure begietara. Gure begiak ez dira gai, gure adimenak ez du zorroztasunik, gure zentzuek ez dute zolitasunik elurraren zuritasunaz jabetzeko, elurra berez zuria delako, eta egunen batean elur beltza egingo balu, denok asaldatuko gintuzkeelako. Ba, metafora horrek balio dezake bortxa politiko estrukturalaren izaera naturalizatua adierazteko. Bortxa estruktural sistemikoa auzitan jartzeko, logikoak eta zentzuzkoak diruditen diskurtsoen aurka egon behar duzu, eta zentzu komunaren kontra jarduteak higadura psikologiko eta ideologiko handia dakar. Ezarritako ordena naturalizatua kolokan ipintzen duen bortxak bakarrik pizten du gure arreta.
Zein dira ikusten ez ditugun bortxa mota horiek?
Zentzu komunaren kategoriara jasota dagoen estatuaren bortxa sistemikoa dago tartean, batez ere. Bortxaren monopolioa baitauka estatu modernoak, eta bere konstituzio eta lege-sistemaren bidez zuritzen ditu indarrean dauzkan orotariko bortxaren adierazpenak. Frankismoaren hondarrean “ikusgarria” zen estatuaren bortxa estrukturala. Indarrean zegoen ordena nazionala eta soziala ezin zuen zuritu estatuaren izaera jazartzaileak. Baina, demokraziaren formak Espainian ezarri ahala, Hego Euskal Herrian ere bortxa politiko sistemikoaren zentzua eta esanahia aldatu egin ziren euskal herritar askorentzat, eta azkenean ikusezin bihurtu.
Estaturena, ETArena, gizartearena... Zilegi da bortxa kasuren batean?
Ikuspegi historikoaren arabera, indarrean zeuden ordena sozial eta politiko zaharrak irauli ez balira, oraindik sistema feudalean biziko ginen, beharbada. Odola borborka isurarazi da herrialde askotan eta erregeren bati edo besteri lepoa moztu ere bai. Alde horretatik, bortxa politikoaren sorkari dugu gaur bizi gaituen zorioneko “demokrazia” ere. Bortxaren erabilera zilegia izan da bateko eta besteko matxinada eta iraultza gertaeretan. Ez dago dudarik, beraz, bortxa politikoa zurigarria izan dela erabat gizarte-gatazken bilakaeran; are gehiago, testuinguru historikoaren arabera, bortxaren erabilera eskakizun morala izan da bidegabekeriaren aurka ekiteko. ETAren historian ere antzeko zantzuak dakuskigu: garai batean mundu abertzaleko inor gutxik jartzen zuen zalantzapean euskal talde armatuaren kontrabortxa. Gero, denboraren joanean bortxen arteko dialektikan, bortxa sistemiko eta zuzenaren arteko harremanetan alegia, Estatuarena zurigarri bilakatu ahala ETArena gaitzetsi egin da.