Erreportajeak

«Urrezko maskorra baino garrantzitsuagoa da jendeak eta kritikak ondo hitz egitea»

Kronika - Erredakzioa 2014ko urr. 4a, 02:00

Jon Garaño (Ergobia, 1974) zuzendari eta gidoilaria izan da Donostiako Zinemaldiko errebelazioetako bat. ‘Loreak’ filmarekin ametsik ederrena egi ari zaio bihur­tzen. Kritika ederrak jaso ditu, eta Zurich, Londres eta Tokioko Festibalak ditu orain, jomuga . 16 urterekin, Zinemaldiko Gazte Epaimahaikide gisa aritu zen, eta hortik datorkio zaletasuna «bertan deskubritu nuen zine mota berri bat, eta hein haundi batean, Zinemaldiagatik naiz zinemagile». Etapa berri hau nola bizi duen kontatu dio Kronikari.

Donostiako Zinemaldia eta gero, denen ahotan dabil Loreak filma. Zu zara idazle eta zuzendarietako bat. Espero al zenuten halako oihartzunik?
Gure aurreko filmak, El método Arrieta, 80 egunean, Lucio... jarri zituzten Zinemaldian, baina ez zuten hainbesteko oihartzunik izan. Egia da, hauek ez zirela Sail Ofizialean egon, Loreak berriz bai. Eta oso bestelakoa da Sail Ofizialean egoteagatik filmak izan dezakeen oihartzuna. Izugarria da. Zentzu batean espero genuen, A mailako kategoria duen Zi­nemaldia delako Donostiakoa; baina agian ez hainbesterako izango zenik.

«Ez da ohikoa euskeraz egindako film bat Sail Ofizialean egotea, eta horregatik, sortutako espektazioa ulertzeko modukoa ere bada»

Sail Ofizialean, Euskera hutsean eman den aurreneko luzemetraia izan da.  Espektazioa, sekulakoa.
Euskaraz osoki filmaturiko au­rreneko film luzea da; baina ez da ahaztu behar, 1989 urtean An­tton Ezeizaren Ke arteko egunak filma ere eman zutela. Hura gazteleraz filmatu zen, filmeko zati batzuetan azal­tzen zen protagonista mexikarra zelako; gero bikoiztu egin zuten. Zinemaldian euskeraz jarri zuten, eta beraz, gurea ez da Sail Ofizialean euskeraz jar­tzen den aurreneko filma izan.
Dena den, ez da ohikoa euskeraz eginiko lan bat Sail Ofizialean egotea eta horregatik, sortutako espektazioa ulertzeko mo­dukoa ere bada. Ea laster beste euskal pelikularen bat Sail Ofizialean ikusteko aukera du­gun. Ziur nago hala izango dela.

Kritikaren hitz eder asko jaso dituzue.
Egia esan oso pozik gaude filmak izan duen harrerarekin. Publikoak ondo hartu du eta kritikak oso onak izan dira. Gurea bezalako film batentzat oso garrantzitsua da. Kritika onek jendea zinera joatea lagundu baitezakete, behin filma zine aretoetan estreina­tzen denean. Guk ezin dugu promozio kanpaina haundirik egin, ez dugu horretarako dirurik, eta zentzu horretan kritikoek eta jendarteak filmari buruz ondo hitz egitea oso garrantzitsua da.

«Sail Ofizialean izango zela jakin zenean, banatzaile eta salmenta agenteen interesa azaldu zen;
tratuak ixtera ere iritsi ginen».

Urrezko maskorra irabazteko hautagaietako bat zen. Espero zenuten?
Polita izan zen kinieletan egotea. Baina egia esan ez genuen horretan gehiegi pentsatu nahi izan. Urduritasunak kontrola­tzeko, Jose Marik eta nik interneten filmari buruz idazten ari zena ez irakurtzeko paktua egin genuen. Eta egia esan, ondo egon da horrela egitea, burua gehiegi ez berotzeko.

Saririk jaso ez izana dezepzioa izan al da?
Hasieran pena pixka bat ematen du. Hala ere, berehala konturatzen zara sariak oso garran­tzitsuak direla, baina garran­tzitsuagoa dela jendeak filma ezagutzea eta filmari buruz modu positiboan idatzi eta hitz egitea. Zentzu haundi batean gure helburua lortu dugula uste dugu. Sariren bat jasotzea ginga polita izango zen, baina ez da posible izan.  

Zinemaldian aurkeztu izanak hemendik aurrerako bidean ere lagunduko dizue: festibal ezberdinetako kideek ikusi izana, prentsa internazionalak zabaldu dituen notiziak…
Dudarik gabe. Baina Zine­maldian estreinatu aurretik ere lagundu zigun. Zinemal­diko Sail Ofizialean lehiatuko zuela jakin zenean, banatzaile batzuk eta salmenta agente batzuk filmagatik interesatzen hasi ziren. Hauetako batzuekin tratuak ixtera iritsi ginen Zi­nemaldia hasi aurretik.
Behin Zinemaldian, komunikabide askoren interesa piz­t­u genuela argi ikusi genuen. Eta hori gutxi balitz, beste Zinemaldi batzuen gonbitea jaso dugu. Oso pozik gaude.

«Kritikoek eta jen­darteak ongi hitz egin izanak lagun dezake jendea zinemara anima­tzen: guk ezin dugu promozio kanpai­narik egin»

Pelikularen produkzio lanak bukatzerako jakin zenuten notizi hori, Zinemaldian egongo zela eta Sail Ofizia­lean jarriko zutela. Nola jaso eta ospatu zenuten berria?
Izugarrizko pozarekin. Gure­tzako Donostiako Zinemaldia ez da beste Zinemaldi bat. GURE zinemaldia da. 16 urte nituenetik harremana izan dut Zinemaldiarekin. Gazte epaimahaike bezala hasi nin­tzenetik. Zinezaletasuana piz­tu zidan eta bertan deskubritu nuen baita ere zine mota berri bat. Hein handi batean, Zine­maldiagatik naiz zinemagile. Beraz, hori dena esanda, erreza da irudikatzea nola hartu genuen berria.

Hasieratik abiatuta, nondik dator Loreak?
Batzuetan, istorio baten hazia topatzen dugu kontatu diguten anekdota batean, izandako bizipen batean edota ezagu­tzen dugun pertsona batean. Baina, beste batzuetan, irudi xume batetik jaiotzen dira istorioak, eta horixe izan da, hain zuzen, Loreak filmaren kasua. Errepide bazterrean utzitako lore batzuk aski izan ziren film hau burutuko zuen sormen-mekanismo oso bat martxan jartzeko. Pentsatzen genuen (eta horrela pentsatzen jarraitzen dugu) irudi gutxik mugitzen dituztela gure sentimenduak errepidean utzitako lore-sorta batek adina. Haiek ikusi orduko, tristurak hartzen gaitu, errepideetako loreek ezbehar bat iradokitzen baitute; hainbatek bizia galdu dute bat-batean eta gupidarik gabe.
Kasu honetan Jose Mari­rena izan zen lehenengo ideia. Eta baita gidoiaren lehen ber­tsioa ere.

Loreak jasotzen dituen emakume batekin hasten da filma. Nagore Aranburuk egiten du paper hori, eta askok protagonistatzat dute. Bueltaka bueltaka, protagonista bat baino gehiago daudela esan liteke. Itziar Ituño, Itziar Aizpuru eta Joxean Bengoetxearen paperek esaterako. Puzzle baten
antzera?

Horrela da. Filma bitan banatua dago. Bigarren zatia konbentzionalagoa dela esan daiteke, baina lehenengoak puzzle itxura du. Pertsonaiek istorio desberdin eta independienteak bizitzen dituzte aurreneko zati honetan. Pixkanaka, filmak aurrera egin ahala, pieza horiek elkartzen joango dira.  

Urrezko masko­rraren lehian, urduritasuna kontrolatzeko paktu bat egin genuen: Zine­maldiak iraun bitartean inter­neten idazten zena ez irakurtzea»

Itziar Aizpururekin lehendik lana egindakoa zara, 80 egunean pelikulan. Loreak filma idazten ari zinenean, bera omen zenuen buruan. Zure aktore fetitxea ote?
Gainontzeko aktoreei kastinga egin genien. Baina Itziar Aiz­pu­ruri ez. Argi genuen bera izan behar zela gure Tere. Idaz­terakoan, batzutan, aurpegiak jartzen dizkiozu pertsonaiei eta kasu honetan Terek Itziar Aizpururen aurpegia zuen.

Oso gustora egiten dugu lan berarekin. Oso aktore ona da. Eta hori gutxi balitz erlazio ona daukagu berarekin. Gainera aktore lana asko gustatzen zaio, eta hori transmititu egiten da. Ez dakit gure aktore fetitxea ote den, baina gustatuko litzaiguke berarekin berriz lan egitea. Ea hala den.

Donostiako Zinemaldia bukatuta, Zurichen izan nberri zara pelikula aurkezten. Nolako harrera izan du?
Oso ona. Oso pozik gaude hemen izan duen harrerarekin. Jende asko gerturatu zaigu zoriontzera eta horrek ilusio handia egiten du. Lehenengo aldia da Euskal Herritik kanpo filma ikusten zela eta horrek egin du Zurichekoa esperientzia berezia izatea.

Beste hainbat festibaletan ere izango zarete Loreak filmarekin: TIFF Tokioko Festibalean eta Londreseko BFI Festibalean.
Hurrengo astean goaz Londre­sera eta hilabete honen amaieran da Tokiokoa. Oso Zine­maldi garrantzitsuak dira biak eta guretzat ohore bat da bertan izatea. Polita da gainera hemen egin eta pentsatu den film bat beste herrietan nola ikusi eta ulertuko duten ikustea. Pribilegiatuak sentitzen gara horrelako esperientziak bizitzeagatik.

Urriaren 31n estreinatuko da zinematan. Asko dira zain daudenak. Nolako erantzuna espero duzue?
Hori beti da inkognita bat. Baina ahalik eta jende gehienak ikustea gustatuko litzaiguke. Hori izan behar du gure lehenengo helburua: jendeak filma ikustea. Hemendik gu­txira jakingo dugu gure nahiak betetzen diren ala ez. Eta jakina, eskatzen jarrita, filmak jendeartean harrera ona izatea gustatuko litzaiguke.

SINOPSIA

Aneren bizitza aldatu egingo da, etxean, astero-astero, lore-sorta bat jasotzen has­tean. Beti ordu berean. Eta beti izenik gabe. Lour­de­sen eta Tereren bizitza ere lore misteriotsu batzuen eraginpean egongo da. Ezezagun batek, astero, lore-sorta bat uzten du haien bizitzan garrantzitsua izan zen norbaiten ome­nez. Hiru emakumeren inguruko istorioa da; lore-sorta soil batzuen presen­tziak alteratutako hiru bizitzaren ingurukoa. Lo­reek ahaz­tutzat jotzen zituzten sentimenduak ateraraziko dizkiete… baina azken finean, loreak besterik ez dira.

FITXA

Zuzendariak: Jon Garaño eta Jose Mari Goenaga.
Gidoilariak:  Jose Mari Goenaga, Aitor Arregi, Jon Garaño
Aktoreak: Nagore Aranburu, Itziar Ituño, Itziar Aizpuru, Josean Bengoetxea, Egoitz Lasa
Iraupena: 99min.
WEB orria: www.acontracorrientefilms.com

JON GARAÑO ETA JOSE MARI GOENAGAREN BIOGRAFIA

Jon Garañoren (Donostia, 1974) film laburrek 90 sari baino gehiago jaso dituzte eta telebistarako egin di­tuen dokumentalak 15 he­rrialde baino gehiagotan emi­titu dituzte. Jose Mari Goenaga (Ordizia, 1976) Supertramps animaziozko film luzearen egile eta zu­zendarietako bat da (2005­ean Goya sarietarako hautagaia izan zen filma), baita Lucio film luze dokumentalarena ere (Don­os­tian es­trei­natu zuten eta 2007ko Goya sarietarako hautagaia izan zen). Biek batera 80 egu­nean zuzendu zuten (2010) eta urte hartako Do­nostia Zine­mald­iko Zine­mi­ra sailean proiektatu zen.

Kronika egunero, euskaraz eta doan jasotzen segi ahal izateko, Kronikakide gehiago behar dira, eta zer esanik ez, proiektu komunikatibo sendo eta profesional bat garatu nahi badugu.
Egin zaitez KronikaKide!