Gaztetatik hainbat herri mugimendutan hartu izan du parte Patxi Azparrenek, eta bere azken lanean, herri mugimendua eta antolamendua aztertu ditu. Batzarrak, jatorrizko antolaketa da liburu horren izenburua, eta horri buruz hitz egingo du gaur, 19:30etan Biterin. Gaiaren inguruko hainbat xehetasun argitu dizkio aurretik Kronikari.
Motzean esanda, zer dira batzarrak?
Batzarrak izenaz ezagutzen duguna eskualde ala auzo bateko erabakigunea zen. Egun ere, euskeraz horrela ulertzen dugu. Batzarra, biltzarra, batzarre... Logikoa denez, iskribuen bidez jaso duguna Erdi Arokoa da, baina ziur gaude izen horrekin ala antzeko beste batekin Euskal Herrian erabakiak horrelako guneetan hartu izaten zirela.
Zein garaitakoak dira? Eta Euskal Herriko zein txokotan egiten ziren?
Euskal Herriaren ibilbidea oso luzea da, izan ere, nekez baiezta genezake noiztik mintza gaitezkeen Euskal Herriaz, eta noiz ez. Euskal Herriak bere burua behin baino gehiagotan asmatu du eta ildo beretik, batzarren sistema behin baino gehiagotan asmatu-moldatu zutela ematen du. Gure ustez, oinarria oso arkaikoa da, herri indigena bati dagkion oinarri aurreindoeuroparra, alegia, batzarretan aurki daitezkeen osagarriak kultura indoeuroparren gudarien-asanbladetatik bereizten baitira.
Euskal Herriaren nazio antolaketan, auzoko eta eskualdeko batzarrek protagonismo haundia izan lezakete
Europan ba al dago antzeko beste egiturarik?
Estatu-hiria eta zer esanik ez, Estatu-nazioaren eredua nagusitu aurretik, munduko toki guztietan antolaketa eredua adeitasunean oinarritu da. Estatuen egituraren azpitik eredu horrek iraun zuen. Antolaketa sozioekonomiko, kutural, sinboliko eta juridikoa gertuko gunean arautzen zen. Familia zabalean eta eskualdean, soziologiak ‘gune intimoa’ eta ‘gune eraginkorra’ moduan definitu dituen eremuetan, hain zuzen ere.
Galiziatik Gironara antzeko antolaketak iraun zuen eta Europan, Suitzan antzekotasun haundiak aurki daitezke. Suitzan ere eskualdeko asanblada bakoitzak eskumen judizialak, legegileak, politikoak, sozioekonomikoak eta kulturalak zituen, euskal batzarretan bezalaxe. Eskualde bakoitza errepublika bat da eta gure batzarrak ere horrelakoak ziren, esparru burujabe baten erabakigunea.
Herritar aktiboak jendarte aske izateko bermea gara
Zein dira batzar horien ezaugarri nagusiak?
Indoeuropar gerreroen asanbledetatik bereizten dira eta hori funtsezkoa da, ez baitira gizon armatuen bilerak, familien biltokia baizik. Aitzitik, gatazken konponbiderako tokia zela esan genezake.
Inguruko toki guztietan gertatu zen moduan, Erdi Aroko gizonek familien ordezkaritza hartu bazuten ere, herentzien kasuan, adibidez, ‘SU’ bat (etxeko ordezkaritza) ez zen zertan gizona izan. Ezaugarri nagusienetarikoa horizontaltasuna dugu, hau da, ‘su’ bakoitzak boto eskubide bera zeukan.
Zein desberdintasun ikusten duzu batzarren bidezko eta gaur egungo gizarte antolakuntzaren artean?
Egungo sistema nagusiki Erromako zuzenbidetik eta Estatu-nazio eredutik dator. Gure sistema juridikotik (Piriniakoa zenbaiten esanetan) apurrak baino ez ditugu jaso. Apur horiek eskubide zibilean, udaletan eta Aldundietan aurkitzen dira, baina erabaki nagusiak hartzen diren tokiak herritarrongandik oso urrun daude, gero eta urrunago. Egun dagoen sistema ez da sistema demokratikoa, ordezkaritza sistema azken muturreraino eraman dute eta orain gure bizitzan eragin zuzena duten erabaki garrantzitsu asko “gure izenean”, guri galdetu gabe hartzen dituzte, eta gure kalterako.
Gaur egungo Euskal Herriko gizarte antolamendurako baliagarriak izan daitezke batzar eredu horiek? Sistema hori ezartzeko aukerarik ikusten duzu?
Batzarra beste garai bateko jendarte-sistemaren antolaketa bazen ere, batzarretan eztabaidatu eta erabaki egiten zirenak, egun ere, gure bizitzaren muinean kokatzen diren gaiak dira.
Berriz ere, batzarren eredua eguneratzeko eta berrasmatzeko tenorean gaude eta orain tresna berriak ditugu erabaki prozesu partehartzaileak bideratzeko. XXI.mendeko batzarrek demokrazia erradikalarekin lotura zuzena dute.
Euskal Herriaren nazio antolaketan, auzoko eta eskualdeko batzarrek protagonismo handia izan lezakete. Gure baloreekin bat egiten dute, gure izaerarekin. Batzarren bidez egituratutako herria indar haundia duen herria da, herritar aktiboak jendarte aske izateko bermea baikara.