Euskara Plana daukazue martxan Tximelan, noiztik? Zergatik erabaki zenuten plana martxan jartzea? Nola izan da prozesua?
Bospasei urte daramatzagu plan ofiziala aurrera eramaten. Egia esan, beti izan dugu nahiko giro euskalduna. Izan ere, Astigarragan egonda, langile asko euskaldunak dira eta bezeroak neurri handi batean ere bai, gure merkatua Gipuzkoa mailakoa dela kontuan izanik. Baina, orain dela sei bat urte erabaki genuen, Udaletxetik eta beste zenbait erakundetatik bisitan etorri zirenean, euskara plana ofizial bihurtzea eta euskarari garrantzi handiagoa ematea. Orduan, Emun Kooperatibakoekin martxan jarri eta neurketa bat egin ostean horren araberako helburu batzuk zehaztu genituen.
Lehenengo pausoak zeintzuk
izan ziren?
Errotulazioak aldatu genituen, bai kanpokoak eta bai barrukoak, ohar taulan azaltzen diren dokumentuak ere euskaratu genituen… Eta errotulazioena lan erraza da, nahiko azkar egiten dena eta eragin handia daukana. Ahozko erabilera ere asko bultzatu zen. Dena dela, ordura arte ere asko erabiltzen zen, Administrazioan batez ere. Tailerrekoa beste kontu bat da. Bertan badago jendea euskara menperatzen ez duena eta zaila da horri konponbidea aurkitzen. Hala ere, badira bertako langile batzuk hemen antolatzen ditugun euskara eskoletara joaten direnak eta hori ere pauso bat da.
Langileek nola hartu zuten?
Eta bezeroek?
Langileen artean harrera ona izan zuen, baina erabiltzea beste kontu bat da. Gehienak alde egon arren, eguneroko lanean pixka bat kosta egiten da. Hala ere, aurrera goaz. Zerikusi handia du sektorean erabiltzen den hizkuntza teknikoak ere, hiztegi horrek askotan erdarara jotzea bultzatzen baitu: errazagoa delako, jendeak gehiago erabiltzen duelako… Gure kasuan, makineria aldetik, oso hitz arraroak daude nahiz eta euskaldunen artean erabili, adibidez, miniexcavadora denok ezagutzen dugu, baina minihondeamakina… Dena dela, orokorrean bezeroen aldetik ere iritzi positiboak jaso ditugu.
Orain Euskara Plana martxan daukazuela, zein helburu dauzkazue, epe motzean eta epe luzean?
Oraingo helburuak ez dira hain kuantifikagarriak. Hasierakoak bai: errotulazioak, kartelak… lehenengo pauso horietan aldaketa errazagoa zen ikusten. Baina helburu batzuk ezarriak dauzkagu, Bikain Zilarrezkoa lortzea, adibidez. 2008an Bikain Beltza atera genuen, oinarrizko maila, eta zilarrezkoa lortzeko puntu batzutara gelditu ginen. Orain badakigu zer den eskatzen dena, beraz, hori lortzeko izan genituen hutsuneak betetzea da orain helburua. Ziurtagiria bultzada bat da, eta era berean obligazio bat ere bai, lan gehiago egiteko.
Horrez gain, badugu beste helburu bat. Tximela, enpresa talde baten barruan dago; alde batetik, Tximela eta Astikar dauzkagu Gipuzkoa mailan dihardutenak, eta Ubaristi Estatu mailan. Euskara aldetik Tximelan aurreratu dugu gehien eta aurtengo helburuetako bat da beste enpresa horiek ebaluatu eta zer egin daitekeen aztertzea. Ubaristiren kasuan, zailagoa izango da bezeroak ez direlako euskaldunak, dena dela ofizinako lanean zerbait egin daiteke. Eta horiez gain, baditugu betiko helburuak: bileretan ahal den neurrian euskaraz hitz egitea, dokumentu berriak euskaraz idaztea, inprimakietan euskara kontuan hartzea, deialdiak euskaraz egitea eta abar.
Bikain Ziurtagiria lortzea zaila dela esango zenukete?
Lan asko egin behar da eta denbora behar da dena lantzeko. Ez bakarrik enpresa barruan, beste enpresen planetan ere dedikazio bat eskatzen du. Kontuan izan behar da eguneroko zereginekin lanpetuta gaudela eta kosta egiten dela astean bi ordu ateratzea. Ez da erraza alde horretatik, denbora eskatzen duelako baina ez dugu uste bete beharreko baldintzak zorrotzegiak direnik. Gauzak behar bezala eginez gero, ziurtagiria lortzea ia segurua da. Zailagoa izango da Urrezkoa ateratzea. Urrezkoa agian erakunde publikoek eta euskara munduan dabiltzanek lortuko dute errezago, gure mailako enpresetan oso zaila da hori.
Amaitzeko, animatuko zenituzkete beste enpresak plana martxan jartzera eta euskararen erabilera normalizatzeko halako pausoak ematera?
Zergatik?
Alderdi positibo asko dituelako. Gure lan eremua Gipuzkoa izanda, irudi positiboa lortzen da euskararekin eta enpresarentzat garrantzitsua da hori. Gure kasuan bezala, kontsumorako produktuak dituen enpresarentzat bai behintzat. Eta merkatua hemen daukatenentzat ere bai. Gainera gauza gutxirekin eman daitezke pausoak. Batzuek esaten dute bezeroek prezioari bakarrik begiratzen diotela, baina guk ez dugu uste hori horrela denik. Gure iritziz, bezeroek beste gauza batzuk ere baloratzen dituzte. Gainera kalitatea gero eta gehiago hartzen da kontuan eta euskarazko zerbitzua kalitatearen barruan dagoela uste dugu. Esango genuke euskararen presentziak eragina duela bezeroarengan eta hemendik aurrera gehiago eragingo du. Beraz, guk beste enpresak ere animatuko genituzke.