Erreportajeak

«Zoritxarrez ez dago argazkiak

Kronika - Erredakzioa 2007ko mar. 3a, 01:00

Gorka Bereziartua


Kanbodian egindako argazkiak jarri dituzu ikusgai Donostiako Fnac-en. Aspaldi honetan hedabideetan ez da hango berririk azaltzen. Nola aurkitu duzu zuk?
Lehenengo aldiz Kanbodia ezagutu nuenean, 2003. urteko urrian, benetan nora nindoan ere ez nekiela aitortu behar dut. Han ikusitako egoera sozialak sakonki hunkitu ninduen; ez nion horrelako pobrezia maila Asiako inongo herrialdeari atxikitzen. Hala ere, Kanbodia eta bera bezalako herrialdeei buruz gauza gutxi esaten da komunikabideetan. Pobrezia gauza ´normalizatuta` bezala ikusten da bai bertako biztanleen aldetik, baita kanpotik begiratzen dugunon ikuspuntutik ere, gauza naturala bailitzan. Puntu hau bertan denbora luzean egotearen arrazoietariko bat izan zen egia esan. Nolabait munduak ahaztutako pertsonei hitza ematearen nahia bat ezkutatzen zen proiektuaren atzean.

Fnac-ek argazkilari berrientzako ematen duen saria eskuratu duzu Rue 24 Phnom Penh erakusketan dauden argazkiei esker. Horrelako errekonozimenduek ate asko irekitzen dituzte?
Hori norberak egiten duen lanaren baitan dago. Esan nahi dut saria irabaztearekin ezer gutxi egina dagoela. Egia da saria zure lanaren aurkezpen txartel egokia izan daitekeela, baina sari horri etekinak ateratzen jakin behar izaten da. Hori da argazkilariok dugun ´handicap` handiena, eta nik okerren daramatena, lana saltzearena, alegia. Guk argazkiak egin nahi ditugu eta ez atez-ate joka ibili. Zoritxarrez ez dago argazkiak egiterik saltzailearen lanak egin gabe. Horrelako proiektuak ekoiztea garestia izaten da, eta lehen hitz egiten genuenarekin lotua, agenda mediatikoetan azaltzen ez den gaia landuz gero zaila izaten da saltzea, horrek dakarren arriskuarekin. Nik gobernuz kanpoko erakunde baten eskutik joateko aukera izan nuen, ekoizpen gastuak beraiek ordainduz. Horrek gero lana saldu behar ez izatearen presioa eta ardura ez izatea, eta libreki lan egiteko aukera eskaini zizkidan. Agian momentu egokia izan daiteke erakusketa dela eta proiekturen bat idatzi eta Euskal Herriko erakunde desberdinetan aurkezteko.

Bereziki hango umeen egoera nabarmendu duzu. Zer dela eta?
Kalean bizi diren umeak pobreen artean pobreenak dira, maila sozialean gutxienekoa. Ume izateko aukera guztiak azalpenik eman gabe kendu zaizkie, eta Phnom Penh deritzon eszenategi horretan jarri dituzte bizitzen, zer egin behar duten ondo jakin gabe. Gainera errealitateari aurre egiteko asmatutako mekanismoak zeintzuk ziren ezagutzen jakin-min handia nuen. Errealitate hori gertutik bizi nahi izan dut.

Milaka haur kalean bizitzen, beste inoren laguntzarik gabe. Zer harreman sortzen dira beraien artean?
Umeen arteko erlazioak zintzoak eta sakonak direla esango nuke. Normalean talde txikitan antolatzen dira eta toki finkotan egoten dira, bai lotarako, egunean zehar elkarrekin egoteko, eta abar. Taldea ´familia` bilakatzen da eta duten guztia —janaria, dirua...— ia beti elkarbanatzen dute. Hala ere, taldekide batek taldea utzi eta bere herrixkara itzultzeko erabakia hartzen zuenean ez zen besteengan inolako tristurarik somatzen. Ume haiek ez zuten posesioaren kontzeptua ezagutzen, ez gauza materialekiko, ezta pertsonekiko ere.

GKE-ek lan haundia egiten dute Kanbodiako umeekin. Horrelako erakundeei esker iritsiko da egoeraren irtenbidea?
Inolaz ere ez. GKE-ek gauzak samurtu ditzakete, baina hori besterik ez. Irtenbidea jarrera eta pentsaera aldaketa sakon baten eskutik bakarrik heldu daiteke, eta momentu honetan mundua aurkako norabidean ari da.

Zuri beltzezko argazkiak dira. Ez dakit irudiek koloretan izango luketen gordintasuna baretzeko intentzioz egin duzun edo aukera estetikoa izan den. Horrelako erabaki bat hartzeko garaian estetikak erabateko garrantzia duen arren, kontatu nahi duzun istorioarekin erlazionatuagoa dago. Beste era batera esanda, estetikak eraikitako argumentua indartu hala ahuldu dezake; ez da debaldekoa. Gainera, bertako argia txuri beltzerako egokiagoa dela iruditzen zait, koloretan egindako lan zoragarriak ikusi ditudan arren. Azken finean aukera bat egin beharra dago eta hartutako erabakiarekin aurrera egin.

Ikusgai dauden lanen artean bat bereziki deigarria egin zait: ume bat eskua luzatzen auto bateko kristalaren barrualdetik, kanpotik luzatutako eskua heldu nahian eta irribarrez. Asko kostatzen da Kanbodiako haur bat irribarrez dagoela erretratatzea? Ez pentsa. Zerbait ikusteko eta ikasteko aukera izan badut bizitzak aurrera egiteko duen bere-berezko ahalmena suntsiezina dela da, egoera dena delakoa izanik. Azken finean umeak, umeak dira. Egun osoa jolasean pasatzen zuten, lotan ez zirenean. Agian ez zen alderdi hau nik azpimarratu nahi nuena, baina ez dut uste nire argazkiak bereziki gordinak eta morboan erortzen diren horitakoak direnik ere. Are gehiago, nik uste argazki askotan ikuslearekiko begi-keinu sinpatiko hori aurkitu daitekeela.

Argazkien atzean dagoen historia ere ondo ezagutu duzu. Hango bizitzan asko murgildu beharko zenuen horretarako ezta?
Hori zen hain zuzen nik hasieran nere buruari jarritako helburu nagusienetariko bat. Argazkia egiten nion guztiaren atzean zer ezkutatzen zen edo, hobeto esanda, nik ikusten nuen hura zerk ahalbidetzen zuen ulertu nahi nuen. Harremanetan sakontzearen orduan hizkuntza eragozpen haundia zen, beraz, itzultzaile bat kontratatzen bukatu nuen. kamara aurrean nituen pertsonen istorioak jakin nahi nituen.

Eta behin itzulita, nola kanalizatzen da han sentitutako guztia?
Galdera hori ez dago erantzuterik. Inguratzen zaituen errealitatearen zamak pisu haundia du, eta ezarrita eta denok onartuta dauzkagun parametroetatik ateratzea oso zaila da. Askotan ikusitakoa ez ahazteko ahalegina egin behar izaten dut. Hori bizitzarekiko jarrera orokorrari dagokionez. Beste gauza bat sentimendu pertsonalak dira, argazkien bitartez batzutan berriro gainera datozkidanak. Ikusleak argazki batean ikusten duen jarraipenik gabeko istant horren aldean nik bizi jarioa ikusten dut, pertsona errealak, benetan existitzen direnak. Hori da benetan aberasgarria argazkilariarentzat.

Lehenago Asiaren hego-ekialdean egona zinen eta besteak beste Chao-ong Vietnam lana egin zenuen. Zerk egiten ditu zure lanerako hain berezi herrialde horiek?
Asiara joatearen erabakia ez zen oso meditatua izan. Nik mundua ezagutu nahi nuen eta Asiako hego-ekialdetik hastea munduko beste edozein tokitik hastea bezain egokia iruditu zitzaidan.

Argazki erakusketa ugari egin dituzu zure ibilbidean, baina oker ez banago lehendabiziko aldia da etxetik hain gertu egiten duzula. Etxean jokatzeak bere abantailak ditu baina ardurak ere haundiagoak dira ezta?
Ez pentsa. Exijentzia maila norberak bere buruarekin ezartzen du, beraz, zentzu horretan, igual dio non egiten den erakusketa. Egia da ere lehen aldia dela Euskal Herrian erakusketa bat egiten dudala, eta noski, zentzu horretan oso pozik nago. Gainera, irabazitako sariak erakusketa baliabide ugariekin montatzeko aukera eman dit: erakustaretoa, komunikabideetan difusioa, argazki kopien kalitatea, muntaia fisikoa... Aitortu behar dut Fnac-etik jasotako tratua zoragarria izaten ari dela. Horrek ez du esan nahi kontsumismoa bultzatzen duen enpresa batek kontsumismoa bera kritikatu nahi duen lana saritzearen paradoxa eta, modu batean hipokresia, ez ikustea. Mundua kontraesanez betea dago eta oso zaila da bertatik eskuak zikindu gabe libre ateratzea.

Ez da zure argazkietan gai sozialak lantzen dituzun lehen aldia. Artean konpromiso soziala beharrezkoa dela uste duzu?
Aurkezten dudan lana artea den ala ez den eztabaidatu daiteken zerbait da. Dena den, arteak artistak berak bere buruarekin hartzen duen konpromisoari bakarrik erantzun behar diola uste dut. Konpromiso hori gai sozialen zerbitzura jartzen denean arte horrek izan dezakeen haunditasuna haruntzago dijoala ere uste dut.

Kazetaritzan ere dezente aritutakoa zara argazkilari. Eguneroko martxa nahiago edo denbora gehiago eskatzen duten lanak?
Aukeran nahiago bigarrena, nahiz eta oraintxe eguneroko prentsatik bizi. Esango nuke lehenengoan produktua komunikabidera moldatzen duzula, eta bigarrenean alderantziz, hedapen kanalak direla produktura moldatzen direnak. Dena den, beti dago norberaren ikutu hori emateko esparrua edozein motatako lanetan.

Zein dira zure hurrengo proiektuak?
Oraintxe Piriniotan bizi naiz Lleidako egunkari baterako korrespontsal lanak egiten. Bertan egoteaz aspertzen naizenean seguruenik epe luzeko beste proiekturen bati ekingo diot, baina oraindik ez dut ezer zehatzik buruan. Erakunde baten aldetik eskaintza interesgarriren bat helduko balitzait seguruena dena utziko nuke berriro lan mota horri ekiteko. Istorio interesgarriak edonon aurkitzen dira.

aaa

Kronika egunero, euskaraz eta doan jasotzen segi ahal izateko, Kronikakide gehiago behar dira, eta zer esanik ez, proiektu komunikatibo sendo eta profesional bat garatu nahi badugu.
Egin zaitez KronikaKide!