Erreportajeak

TXARO UNZILA: «Biteriko klaseetan dantza garaikideko teknika kontrolatzen baino gehiago saiatzen gara dantzan disfrutatzen»

Kronika - Erredakzioa 2005ko urr. 16a, 03:00

TXARO Unzila Biteri kultur etxeko dantza garaikideko irakaslea da duela 15 bat urtetik baina lehenago ere kiroldegian aritu izan da klaseak ematen 4 bat urtez. Aurtengo kurtsoan 40 bat ikasle ditu eta adierazi digunez hasierako maila hauetan teknika menderatzea baino garrantzitsuagoa da dantzan gozatzea. Izan ere dantza garaikidea artea da, Txaroren hitzetan, eta helburua du gorputzaren bidez
istorio edo sentimenduak adieraztea.

 

Zer da dantza garaikidea?
Dantza garaikidea artea da, dantzaren bidez istorio edo emozioak kontatzea baita asmoa. Ez da gimnasia mota bat, gertuago dago antzerkitik. Saiatzen gara gorputzarekin gauzak kontatzen eta emozionatu arazten.
Dantza garaikidea baletetik sortu zen: baletan badaude mugimendu jakin batzuk eta dantza garaikidea esperimentalagoa eta zabalagoa dela esango nuke. Dantza garaikidea AEBn sortu zen eta Isadora Duncanen da antzindarietako bat. Asmoa zen baletetik kanpo beste dantzatzeko era bat lantzea.
Normalean egiten ez diren gorputz mugimenduak egiten dira, ez dira adibidez ikasleei esaten diedan bezala, Tilosetan egiten ditugun mugimenduak egiten. Mugimendu kontrolatuak egiten dira, besteek ikusteko intentzioarekin. Energia kanpora boteaz dantzatzen da.

Biterin ematen dituzun klaseetan zein mailatan aritzen zarete?
Biterin aurten hiru talde atera dira: batean maila ezberdinetako jendea dago nahastuta, bestean hasi berriak daude eta hirugarren taldea sakontzekoa da. Hasiera batean dantza garaikideko teknika menderatzea baino garrantzitsuagoa da egiten lortzen ditugun mugimenduekin gozatzea. Hau da, ez ditut dantzariak formatzen, disfrutatzen saiatzen gara. Ariketa sinpleak egiten ditugu eta dantzarako gorputza kolokatzen saiatzen gara.

Zer egiten duzue klase batean, adibidez?
Klase guztiak, maila guztietan, beroketekin hasten dira. Beroketak dantza teknikaren bidez egiten ditugu eta gorputzaren atal dexente berotzen ditugu. Ekilibrioa ere lantzen da eta gorputzeko atal guztiekin estiramenduak egiten ditugu. Dantzarako postura egokian jartzen ere ikasten dugu, grabitatearen kontra joaten. Guzti hau talde guztietan egiten dugu sinpleago edo sakonago. Ariketa guztiak hankutsik egiten dira eta barran, lurrean edo zutik egin daitezke.
Tarteka-tarteka dantza txiki batzuk sartzen ditugu. Bukaeran diagonalak egiten ditugu, klasearen aldetik aldera desplazaten gara musikaren erritmoa jarraituz.
Orain asmoa da astean ordu erdiz inprobisaziorako tarte bat uztea. Ikasle bakoitzak bere kreatibidadea landu eta lotsa galtzeko. Tarte horretan dena libre izango da.

Zein gaitasun behar dira dantzan egiteko?
Dantza garaikiderako beharrezkoa da erritmoa jarraitzeko kapazidadea eta koordinazioa izatea. Horretaz gain mugimenduen bitartez emozioak transmititzeko kapazidadea izan ezkero, askoz ere hobeto. Jarrera irekia izatea ere garrantzitsua da, ez da dena kontrolatzen saiatu behar, garrantzitsua da lortzen ditugun mugimenduekin disfrutatzea.

Nola hasi zinen dantza garaikidean?
Kasualitatez hasi nintzen. Ordura arte gorputz espresioa eta antzerkian ari nintzen. Baina egun batean gizon baten emanaldia ikusi nuen, dantza garaikideko bakarkako saio bat zen eta txundituta geratu nintzen. Gizon horrek klaseak non ematen zituen jakin eta orduan hasi nintzen dantza garaikidean.

Klaseak emateaz gain emanaldiak ere egin dituzu?
Bai, gehienak Latinoamerikan egin izan ditut: Kolonbian, Ekuadorren eta Bolivian esaterako. Euskal Herrira iritsi eta Juan Mari Beltran eta Joxan Goikoetxearekin Txalaparta Festarako emanaldi bat ere egin nuen. TTanttaka antzerki taldean ere, hasieran, aritu nintzen Biteri berritu aurretik. Iaz Preludioan ere, ikasleekin batean, emanaldi bat egin genuen.

Dantzan aritzeko gorputz fin-fina izan behar al da?
Ez, ez da zertan gorputz fina izan behar. Izan ditut ikasleak gorpuzkera ezberdinekoak: altuak, bajuak, izter potolodunak... Lehen aipatu ditugun gaitasun minimo horiek izatea da beharrezkoa den bakarra. Hortik aurrera ordu asko sartu behar dira eta landu.

Kronika egunero, euskaraz eta doan jasotzen segi ahal izateko, Kronikakide gehiago behar dira, eta zer esanik ez, proiektu komunikatibo sendo eta profesional bat garatu nahi badugu.
Egin zaitez KronikaKide!