Nola azalduko zenuke zure azken lan hau?
Niri baliagarriak egin zaizkidan gogoetak dira eta guztiak bildu eta halako zerbait argitaratzea erabaki nuen. Agian niri bezala beste norbaiti ere baliagarri egingo zaizkio. Hiru liburuxkek ez dute lotura zuzenik, baina landu nahi nituen hiru gai izan dira. Oso ilustratiboa egin nahi nuen eta halakoa dela uste dut.
Lehenengo liburuxkan erlijioaz, kristautasunaz hitz egiten duzu, historiaz eta etorkizunaz...
Historia lantzen dut, baina zentzu erlijioso batetik edo sinesmen ikuspegi batetik, nahiz eta oso zabal izan. Kontutan izan dut erlijioaren interpretazioan, denborarekin, batez ere, modernitatea eta postmodernitatearekin, eman diren eta ematen ari diren aldaketak. Aurreko ikuskera erlijioso hori asko aldatu da eta oraindik ere deskubritzen goaz gauza berriak eta horretara irekita egon behar garela azaldu nahi izan dut. Espiritualismo itxi batetik, mundu itxi batetik, gero eta gehiago ireki behar gara mundura eta Euskal Herrian eman diren aldaketetara.
Erlijioan aldaketak, etorkizunean aurrera egiteko?
Baina ez behartuta erlijioa itxura hobean eskaintzeko, baizik eta aldaketa horrek lagundu egiten digulako kulturak eta gaurko ikuskerak eta galderak ulertzen. Historian hala gertatu da eta nire bizitza pertsonalean ere bai. Herri guztietara iritsi beharraz hitz egiten duzu. Lehenengo liburuxka, gutxi gorabehera hori da. Azaltzea, kristautasuna ikusmodu biblikoari eta antzinako Israel herriari lotutakoa izatetik zabaltzen nola doan. Mundu honetan bakean biziko bagara, elkarrizketa beharrezkoa dugu erlijio desberdinen artean edo eliza ezberdinen artean. Jainko beraren testigu bagara behintzat, kontraesanean gaudelako bestela. Azken batean, Israel herri zaharrekoak bezala gaude. Zein da hemen jainko indartsuena? Gurea. Zergatik? Gerrak eta irabazten ditugulako. Hori da?
Instituzioen gainbehera ere aipatu izan duzu.
Eliza instituzio moduan hartuta, lehengo ikuspegia aldatu behar dela eta beste eliza mota bat bultzatu behar dela esan nahi dut. Elkarte modukoa. Ez litzateke hain piramidala edo hierarkikoa izango. Hor dago elizaren etorkizuna. Ideia horretan bildu behar gara eta bakoitzaren esanak entzun behar ditugu. Emakumeei ere beren lekua aitortu behar diegu. Beren ahotsa entzun behar da.
Eta, oro har, eliza prest dago?
Oro har, ez nuke hala denik esango. Baina bide onetik ikusten dut eliza hainbat eta hainbat herrialdetan eta garaiko arazoak gertutik jarraitzen dituzten kristau elkarteen artean. Hori da bidea. Ameriketan esaterako, han badago praxis aldetik-eta hurbilpen bat, eta ez lanerako bakarrik, baita bataren eta bestearen jarrerak ulertzeko ere, sinestuna izan edo ez. Eta geu ere sinestunak izan edo ez bildu egin behar gara.
Etika global bat behar omen dugu.
Nik uste bakoitzak oso sentsibilitate, esperientzia eta historia ezberdinak ditugula eta balore komun batzuk jarri eta babestu beharko genituzkeela. Sentiberatasun pixka bat izan behar dugu eta besteen esperientziak eta besteen ibilbideak entzuten jakin behar dugu. Hor ikusten dut garbiketa baten premia denok dugula. Printzipioz behintzat entzuteko gertu egon behar dugu denok, besteen egiaren alderdi hori jasotzeko prest egon. Onartu behar dugu ez daukagula guk egia absolutu bat eta guk ere ikasi egin behar dugula besteengandik.
W. Weimerren esana biltzen duzu liburuan.
Erlijioa berriz indartu egingo omen da... Liburuan ez dago ideien aldetik batasunik ez eta elaborazio pertsonalik. Baina nire bizitzan pista bezala edo bide-arrasto bezala nahiko esanguratsuak eta deigarriak egin zaizkidan gogoetak bildu ditut. Eta kazetari aleman honek esaten duena deigarria egin zait. Hor aipatzen du nolabait, Europa irla bat bezala geratzen ari dela agnostiko, baina bestetik dio, lehen herrialde sozialistak izandakoetan, ekialdeko herrialdeetan, hau da erlijioa debekatua egon zen tokietan, berriz ere erlijiotasun hori indartzen ari dela eta zabaldu egingo dela. Nik ez dut esaten hori horrela gertatuko denik, baina deigarria egin zait pentsamendu hori.
Politikaren eremuan ere erlijioaren beharra nabaria dela aipatzen du.
Sarkozyk berak ere Aita Santuarekin egon zenean erlijiotasunaren premia azaldu zuen, baina hori zein interesekin dagoen... azken batean zer da bilatzen dena: boterea bera sendotzea eta erlijioa lagungarri erabiltzea? Ikusi egin behar da zein zentzutan. Azken batean hor ikusten dena da, nire irudiko, Europa mailan badela horrelako premia bat gizartea egonkortzeko eta etika edo erlijio bat ezartzeko, baina ez erlijio jakin bat, oinarri bat baizik.
Beste liburuxketan erlijioa utzi eta hemengo munduaz diharduzu.
Beste bi liburuxketan munduko eta Euskal Herriko egoera soziopolitikoa-eta aztertzen dut eta bertan herri mugimenduen lana bildu nahi izan dut. Boterearen aurkako salaketak egiterakoan duten garrantzia azpimarratzen saiatu naiz. Izan ere, jende ona badago, gazteak, helduak… ez daudenak atzera begira, baizik eta aurrera. Itxaropena ematen dute. Izpiritua bizirik dago herri mugimenduetan.
Amaitzeko, baduzu beste zerbait egiteko asmoa?
Oraingoz nahikoa dut. Gerora agian beste zerbait argitaratuko dut, baina zerbait pertsonalagoa. Neronen gogoetetan oinarritutakoa eta ez hainbeste besteenetan.