Asteartean aurkeztu zuten Astigarragako tren geltoki berriaren proiektua udaletxean, Arantxa Tapia, Eusko Jaurlaritzako Ekonomiaren Garapen eta Azpiegitura Sailburuak eta Zorione Etxezarraga, Astigarragako alkateak.
Sailburuak azaldu zuen «hasiera batean AHTaren Gipuzkoako geltoki nagusia Astigarragan» kokatzekoa zela, baina Donostiara aldatzean, Astigarraga «inolako geltokirik gabe geratu» zela. «Bada gabezia bat», gehitu zuen, gertuko trenak, Astigarragatik pasa arren, bertan geratzen ez direla kontuan hartuta, eta, aldiz, bai Martutenen eta Hernanin. Hori guztia horrela, «Espainiako Sustapen Ministerioarekin genuen gertutatusa aprobetxatu» dutela azpimarratu zuen, «Astigarragak bere hazkundean behar duen geltokia berreskuratzeko. Hori lortu genuen lehengo urtean, Jaurlaritzari hitzarmen bidez eman baitzizaion ardura proiektua egiteko».
Sei trenbideko geltokia
Eraikuntza proiektua «urri ingururako bukatzea» espero dutela adierazi zuen. Bertan biltzen denez, Astigarragako geltokiak sei trenbide izango ditu. «Bi alboetan egongo dira ibilbide luzeko trenen trenbideak, Donostiara sartzen ez direnak eta zuzenean, Lezo erabiliz, Irunera joango direnak. Gehienbat merkantzietarako erabiliko dira, baina izan daitezke pertsonentzat, beti, AHTari lotuta». Erdigunean, berriz, beste lau trenbide izango dira. «Bi muturretan egongo dira andenak izango dituztenak, astigartarrek hartuko dituzten gertuko tren zerbitzuenak. Eta erdigunetik pasako dira AHTko trenak; ez dira geratuko, baina pasa beharra dute».
Trenbide gainean egingo den geltokira joateko oinezko pasarela egingo da, Aiotzategi kaletik aterata.
Aurreikusten da proiektuaren barruan sartzea egungo sare konbentzionalaren paraleloan zirkulatuko duen Hernani-Astigarraga tarteari dagokion AHT linea. Egungo Madril-Irun linearekin lotuko da Astigarragan, Donostiako Atotxako geltokira sartu ahal izateko eta Frantziako mugara jarraitzeko. Egungo lineari ‘hirugarren haria’ gehituko zaio Astigarraga eta Irun arteko tartean.
Geltokia gainean, eta pasarela
Diseinuari dagokionez, berezia izango da geltokia, eta, bereziki, bertara iristeko bidea.
Trenbideen gainean egongo da geltokia, aurkezpenean erakutsi zuten irudian ikusten den moduan. 310 m2 izango ditu, behar diren «baliabide teknikoekin, eskailera eta igogailuekin...». Baina bereziena, bertara joateko bidea izango da, «pasarela berezi bat» eraikiko baitute Aiotzategi kaletik, gutxi-gorabehera kultur etxe berriaren atzealdetik hasita, Bidebitarte poligonoaren ondoan, «200 bat metrokoa, oinezkoentzat eta bizikletentzat. Erreka eta trenbideak pasako ditu gainetik, eta beste aldean errotonda bat eta egungo bidearekin lotzeko beste bide bat egingo dira.
Sailburuaren esanetan, «errazagoa zen pasarela poligonoan hastea, baina Udalak gomendatuta bilatu da konponbidea, gauetan leku ilun eta bakartia izan baitaiteke poligonoa». Hain zuzen, Zorione Etxezarraga alkateak ere «proiektua ahalbidetzeko izan den elkarlana» azpimarratu zuen, Jaurlaritza eta Udalaren artean eta Jaurlaritzaren eta Espainiako Sustapen Ministerioarekin. «Horren ondorioz etorri da azpiegitura estrategiko bat, izango dena iraultza bat Astigarragarentzat».
7 milioi
Aurrekontu osoaren berri ematea zaila bada ere, sailburuak azaldu zuen proiektuaren aurrekonturako 7 milioiko aurreikuspena egin dela.
Datei dagokienez, lanak 2020an martxan jartzea espero dela aurreratu zuen. Hala ere, gogorarazi zuen hainbat lan «uztartu beharra dagoela: AHTa, geltokiaren obra eta Ergobiako pasabidea». Dena den, nabarmendu zuen «aldiriko tren zerbitzua martxan jarri nahi» luketela, «AHTrik ez badago ere». Horretarako «Sustapen Ministerioaren baimenak» beharko lirake, baina hitzarmenak sinatuta daude, eta «gobernuak aldatuta ere, hitzarmenak mantendu» egingo direla ziurtatu zuen.
Ergobiako oinezko pasarela
Tren gaineko oinezko pasarela, 10 hilabetez
Lanak hasi dira, eta maiatzean bukatuko dira. 2020ko martxora arte erabiliko da.
Ergobiako oinezkoen pasarela eraikitzeko lanak hasiak ditu Euskal Trenbide Sareak, eta maiatzaren 3an irekiko dela aurreikusten da, oraingo trenbide pasabidea ixtearekin batera.
Madril-Irun lineako trenbide plataformaren gainean behin behinean egingo den pasarela hau 10 hilabetez egongo da jarrita, hain zuzen, denbora hori beharko baita, gutxi-gorabehera, Ergobiako Goialdeko Igarobidearen lanak egiteko; 2020ko martxora arte.
Oinezko pasarela hori erabiltzen den bitartean, errepideko trafikoa Okendotegi bidetik desbideratuko da, Martutenera.
Pasabidera iristeko eskailera eta aldapak ere eraikiko dira trenbidearen bi aldeetan, eta disuasio-aparkalekua. Azken hau uholdeek hartu dezaketen gunean egongo denez, alertak daudenean atera egin beharko dituzte kotxeak bertatik, jabeek.