Gaur irekiko duzu erakusketa Biterin. Nola sentitzen zara?
Oso ondo. Hala ere, etxean esaten didate beste batzuetan baino urduriago nagoela, baina ez da hala. Kontua da barnean beti daukazula gogoa ahal den onena aurkeztekoa; hori da, agian, ezinegona sortzen didana.
Erliebeko pintura aurkeztuko duzu. Zergatik aukeratu duzu teknika hau?
Teknika hau dagoeneko egin nuen Astigarragan, baita ikasleekin ere. Orain, nire buruari denbora eskaintzeko aukera izan dut, eta lan bat gutxinaka egiteko aukera ere bai. Jubilatuta nagoenez, nik neuk ondo pasatzeko egin dut. Zementuarekin, hondarrarekin eta kontsolidatzaile eta pigmentuekin egindakoa da.
Noiz hasi zenuen lana?
Jubilatu nintzenean duela lau urte-edo hasi nintzen lanarekin, pixkanaka. Egun batean, lagun batzuekin joan nintzen Jaizkibelera, eta hango, arrokek eta haien koloreek hunkitu egin ninduten.
Eta orduan, koloreek ere, bisita horrekin daukate zerikusia, ezta? Nolakoa da?
Kolore-sorta polita dauka, oso argia. Jaizkibelen argazkiak egin genituen, eta beraz, koloreek lotura daukate egun horretan zegoen argiarekin. Okreak, gorriak, berdeak… izugarrizko kolore nahasketa dauka. Higadura gutxiago jasan den lekuetan, ordea, bioletak eta urdinak indartsuago ateratzen dira.
Bisita honek lotzen du obra?
Bai, gutxi gorabehera bai. Gertatzen dena da askok ikusi nindutela hiru metroko tripti–koa margotzen Oronako balkoian, eta eskatu zidatela: ‘Luis, hau oso polita da, nonbait erakutsi beharra daukazu’. Orain, aukera aprobetxatu eta Biterin jarriko dut, herriari erakutsiko diot. Bertan, herri osoa ikusten da, mendi guztiak, Santa Barbaratik hasi eta Aballari, Adarra edota Onddira arte. Beste hainbat lan ere jarriko ditut, espazioa aprobetxatzeko; lan klasikoagoak, aurretik egindakoak. 40 bat lan izango dira.
Eta gaiaren aldetik, loturarik ba al dago?
Ez. Helburu nagusia da, bereziki, ikusmen mugatua duten pertsonekin harremanetan jartzea. Ezin dituzte lanak ikusi, ukimenaren bidez irakurri ditzakete. Ez dute kolorerik ikusten, eta azaldu egin behar diezu lana ukitzen duten heinean. Hain justu, Begiris elkarteko 12 pertsonako taldetxo bat etorriko da erakusketa bisitatzera otsailaren 2an.
Nola mamitu zen ideia?
Egun batean, nire estudiora etorri ziren beren Elkarteko Lehendakaria eta bere bikotea; lana ukitzen egon ziren, eta asko gustatu zitzaien.
Dena den, komentatu zidaten koadroa ukitzean irtengune eta sarguneak iruditzen zaizkiela denak, eta beraz, komenigarria zela koadroaren barruan dauden elementuak bertan izatea, in situ. Esate baterako, bodegoi bat bada, lapikoaren edo bodegoiak daukanaren bolumena ukitzen dute aurrena, eta ondoren, koadroan segituan aurkitzen dute.
Azaldu egin behar diezu aurrean daukatena zer den, zertan datzan eta beraiek segituan ukitzen dute. Eta grazia egiten die! Hori da nik egun hartan Jaizkibelen egin nuen berdina.
Eta hori ikusita, zer sentitzen duzu?
Izugarrizko poza ematen dit halako pertsonei laguntzeak. Izan ere, horrelako gauzetarako artistak ez dira prest agertzen, halako zerbait eskaintzeko. Artea berengana iristeko modu bat da.
Lan honetan aurkituko al dugu ezaguna duen Luis Telleria edo aldaketarik egon al da?
Ikasleei denetarik erakutsi diet: lan errealistak, hiperrealistak, kubismoa, abstrakzioa… horiek guztiak.
Egile gisa, ordea, aldatu naiz; orain, gustatzen zaidana margotzen dut. Inork galdetu gabe, ea zergatik egin dudan gauza bat edo bestea, edo zergatik aldatu dudan zerbait. Eta askotan hobe da horrela, jarraibide batzuk jartzen dizkizutenean baino!
Orain erretiroa hartuta zaude, beste proiekturik ba al duzu buruan?
Gauza bera egiten jarraitzen dut, nahiz eta denbora eskaintzen dioten familiari. Oraingoz, buruan ez dut ezer, baten batek erakusketa ikusi eta beste tokiren batean aurkezteko eskatzen ez badit, behintzat.