Elorrabiko zubia errealitate, zazpi urteren ondoren

Kronika - Erredakzioa 2018ko abu. 10a, 02:00

Zazpi urte beteko dira aurten 2011ko azaroaren 6an Elorra­biko Zubia ibaiak eraman zue­netik. Ordutik, berri bat eraiki­tzeko lanean ari dela onartu du Luis Intxauspe alkateak, eta aurten errealitate bihur­tu­ko dela dirudi: «obrak aurten hasteko lanean ari gara».

2011tik, lanean
Intxauspe alkateak eta udal ar­kitekoak emandako azal­pe­nen arabera, buelta asko eman dituen pro­iektua izan da Elo­rrabiko zu­bia­rena: «uhol­deen kalteak neurtzerakoan, onda­re publikoen kalteen inbenta­rio­an sartu genuen zubia. 150.000 euroko aurre­kon­tua egin genu­en, eta horietatik, 75.000 euro eman zizkigun Gipuzkoako Foru Al­dun­diak zubia egiteko, Uhol­de­engatik Kaltetutako he­rriei diru-laguntzen baitan», dio Alkateak.

Baina segituan topatu ziren aurreneko oztopoekin: «tra­mita­zioekin hasi ginenean, URAk eta Kantauriko Ur Kon­federakuntzak (Confederación Hidrográfica del Cantábrico), baimenak ematen dituzten era­kundeek, esan ziguten ezi­nez­koa zela aurrekoa beza­lako zubi kolgante bat egitea. Zubi berri batek beste altura bat, eta beste kota batzuk beharko lituzkeela; eta kolgantea ezin zuela izan, hormigoizko plata­forma bat izan behar zuela».

Aldundiaren laguntza, proiektua idazteko
Hori atzera bota ondoren, Gi­puzkoako Foru Aldun­dia­rekin egin zuen Udalak hitzar­mena, proiektua haiek idatzi zezaten: «hala, aurreneko pro­iektu bat egin zuten, baina nahiz eta URA­ken aurreneko aldeko txos­­ten bat izan, Kon­fede­ra­zioak atzera bota zuen», udal arkitektoaren esanetan.

Horri gehitu behar zaio: «baimen horiek lortzeko tra­mitazioak oso luzeak dira; hilabeteak pasa zituzten ezez­ko hori emateko».

Kokapenarekin, bueltaka
Orduan, kokalekua ere ber­pen­tsatu behar izan zuten Foru Aldundiarekin batera: «ezezkoa ematen zuen txoste­nean, Konfederazioak zioen agian beste kokapen batzuk planteatu zitezkeela, beren ustetan hidrologiaren aldetik egokiagoak izan litezkeenak». 

Hain zuzen, Intxauspek dioenez, «bizpahiru proposa­men egin zituen, betiere ingu­ru horretan, metro batzuk go­ra­go/beherago». Gainera, udal arkitektoaren esanetan: «hori­e­tako batzuk gehiegi urrun­tzen ziren, eta horrek suposa­tzen zuen aldapa asko igotzea. Gainera, ibairako sarbideak ere mugatzen zituen».

Uholde arriskuak ere bal­din­tzatu du proiektua. Bi arazo zeuden: zubiaren kota edo altuera, eta ibai ertzak. Bereziki, bigarrenak: «aurre­neko proiektuan, lurra zegoen ibai ertzean, baina ura hazita datorrenean, oztopo bilakatu zitekeen. Zutabeak jartzea era­baki da, eta beraz, ura arazorik gabe pasa ahal izango da».

Oinarrizko proiektua, 2017 hasieran
Hori ikusita, kokaleku berean egitea erabaki zen: «aztertu zen, eta ikusi zen mugikor­tasunaren ikuspegitik egokie­na zela».

Behin erabakia hartuta, oina­rrizko proiektua idatzi zu­en Foru Aldundiak 2017 hasi­e­ran: «horrekin baimenak lor­tu genituen, eta proiektua garatu zen. Gaur egunean mahai gaine­an daukagu exekuzio-pro­iektua. Esleitzea falta da, eta lanen programa osatzea».

Luis Intxauspe, alkatea: «guretzat mugikortasunaren ikuspuntutik garrantzitsua da zubi hau»

Egutegia animalien ugalke­ta zikloari ezartzen dioten babesak mugatuko du, bere­ziki; urteko garai ba­tzuetan ezin delako lanik egin. Gaine­ra, Udal Go­ber­nuak txotx den­boraldirako prest ego­tea nahiko luke, jende asko dabilen garaia baita.

«Erabat irisgarria»
Zubi berriari dagokionez, az­keneko proiektuak halaxe des­kribatzen du: «aurreko pasa­bidea zegoen tokian pasabide meta­liko bat egingo da. [...] Sen­dotasun haundiagoko egi­tura metalikoa izango du, eroso­tasun betebeharrak na­bar­­men hobetzen dituena ge­ziei eta bibrazioei dago­kio­nez». Gainera, «arku itxu­rako beheko kordoiarekin di­sei­natu da, bukaera arina­goa eman nahian».

Dimentsioak ere, desber­dinak izango dira aurrekoa­re­kin alderatuz: «barruko za­ba­lera librea 1,50 metrotik 3,00 metrora pasa da». Hortaz, udal arkitektoak dio «gu­txienez, oinez­ko bat eta bizikleta bat la­saitasunez elkarrekin pasa­tzeko modukoa» izango dela.

Bestalde, proiektuan azal­tzen den moduan, «estriboen kota igo egin denez, bidezubi bat beharrezkoa izango da, bai ezkerraldeko ertzean, baita eskuinekoan ere, sarbideak gauzatzeko %6ko malda ba­tzuen bidez». Hori da, hain zuzen, araudiak dioena, eta zubia «erabat irisgarria» egin­go duena.

Mugikortasuna, helburu
Luis Intxauspe alkateak na­barmendu du oinezkoak eta bizikletak uztartzea izan dela asmoa: «guretzat  mu­gikor­ta­sunaren ikus­pegi­tik garran­tzitsua da zubi hau; lehen, oinezkoen ibilbideen sarean zirkuitu garrantzitsu bat zela­ko, baina  baita ere bidego­rrien ibilbide­an jasota zegoe­lako». «Sagardotegi gara­ian ere, Osiñagako bidea des­kon­gestionatzeko garran­tzi­tsua izango da», onartu du.  Gaine­ra, industrialdea lotzen duen bidegorria ere izango dela dio.

Era berean, Arraun Elkar­teko kideak gogoan ditu: «bere jardueran eragina izan du, eta bada eragile bat obra honen jarraipena egin duena». 

Erlazionatuak

Kronika egunero, euskaraz eta doan jasotzen segi ahal izateko, Kronikakide gehiago behar dira, eta zer esanik ez, proiektu komunikatibo sendo eta profesional bat garatu nahi badugu.
Egin zaitez KronikaKide!