Iritziak jasotzeko fasea itxita, zein izan da zure ekarpena?
Udalbiltzak behar duela izan tresna eraginkor bat Euskal Herria nazio bezala eraikitzeko, bai barne mailan, bai nazioarte mailan. Horretarako ikuspuntu ezberdinak txertatzen saiatu gara. Osotasunean hartu behar da.
Lizarra-Garaziren ondorengo giro baikorra izan zuen lagun Udalbiltzak, sorreran, eta bake eta normalizazio politikoaren garaia dugu hau. Herritarren aktibazioan laguntzen du?
Azkenean prozesua ere horretara dator. Panorama erabat aldatu da. Nafarroan indar korrelazio ezberdin batzuk daude; Ipar Euskal Herrian partzuergo berria sortu da... Udalbiltzak denari erantzun behar dio. Bestalde, Erabakitze eskubidearen aldeko mugimendua erabat nabaria den fasean gaude. Horretan ere txertatu behar du Udalbiltzak; herritarren nahi horrekin, Euskal Herria egituratzeko eta naziotasun sentimendu hori Euskal Herriko txoko guztietara iristeko modu desberdinetan. Euskal Herria osatzeko daukagu, eta Udalbiltza da erakunde publiko bakarra, Euskal Herri mailan. Horrek garrantzia dauka, eta bere ibilbidea egin behar du hautetsiekin, herritarrekin, Euskal Herriko eragile sozial desberdinekin, eta ahal bada, nazioarteko eragileen kolaborazioarekin.
2003ko ilegalizazioa gainditu eta 2012an dinamika berreskuratu zuenetik, zein pausu eman dira?
Ilegalizazioaren ondoren diru bat bahituta egon zen, eta 2012an martxan jartzean, Pirinioetan lan eta bizi egitasmoa sustatu zen. Asmoa da Euskal Herrian, ikuspegi sozioekonomikotik begiratuta egoera kaxkarrenean dauden eskualde eta herriei laguntzea. Urte hauetan egin den proiektu nabarmenetakoa izan da, eta uste dut aurrerantzean ere horretara bideratu behar litzatekeela Udalbiltzaren jarduna. Bestalde, Ikerbiltza, Unibertsitatearen eta udalerrien beharrak elkar-tzen dituen proiektua, interesgarria da, eta baita Hurbiltzen Planak bultzatutako senidetzeak ere. Azkenean, Udalbiltzak daukan handicap nagusia da finantzazioa, eta horri ere heldu behar dio prozesu honek. Udalbiltzak badauka potentziala, baina baliabide material-ekonomikoak behar ditu. Era berean, legegintzaldiro ordezkariak aldatu egiten dira eta hautetsiak aldatuta, Udalbiltzaren funtzionamendu egonkor eta jarraitua oztopatzen da.
Herritarrenganaino iristea lortu al da, azken urteetan?
Prozesua horretara dator. Herritarrek ikusi behar dute Udalbiltza erabilgarria dela. Herritarrek behar dituzten proiektuetan parte hartu behar du Udalbiltzak, beti Euskal Herriko ikuspegia bermatuta. Udalbiltza da herritar eta hautetsien biltzarra, eta herritarrengandik gertuen dauden administrazioak dira udaletxeak. Hori aprobetxatu behar da herritarrengana iristeko.
Udalbiltzako gobernu kide zarenetik, 2016tik, hainbat eragilerekin biltzeko eta akordioak bultzatzeko aukera izan duzue. Zein da egoera?
Gaindegiarekin hartu-eman estua dago; Euskal Herriko behatokia da eta webgunean ikusi daitezke eskualde eta herrien artean egiten diren analisi konparatiboak, irizpide sozioekonomiko eta sozialak kontuan hartuta. Bestalde, badaude hainbat akordio, euskeraren inguruko elkarteekin, ikastolen elkartearekin, Unibertsitatearekin… Eta prozesuan elkarteek ere parte hartu dute. Iruñean egin da batzarra Euskal Herria aintzat hartzen duten hainbat elkarterekin, haien ikuspuntua jaso eta zein behar dituzten aztertzeko. Udalbiltzak koordinazio lana egin behar luke haien lana elkartu eta bideratzeko.
EUDEL, Euskadiko Udalen Elkartea sustatzeko akordiora iritsi ziren iaz EH Bildu eta EAJ. Horrek lagundu dezake Udalbiltza? Eta alderantziz?
Kontuan eduki behar da EUDEL dela EAEko udelerrien elkartea, eta Nafarroan eta Ipar Euskal Herrian beste batzuk daudela. Udalbiltza horren gainetik dago, eta Euskal Herria aintzat hartzen duten hautetsi guztiei irekita dago. EUDELek gehiago egiten du udalerrien behar administratiboei eta kudeaketari aurre egiteko, eta Udalbiltzaren egitasmoa haratago doa, estrategikoagoa da; hiru administraziotan banatuta dagoen Euskal Herria saretu nahi du.
Udal gehiagoren atxikimendua lortuko du Udalbiltzak?
Azken batzarrean Udal gehiago sartu ziren partzuergoan, baina asmoa da ahalik eta gehien sartzea, eta hori etorriko da Udalbiltzak plan estrategiko potente bat baldin badauka, udalerrien interesekoa. Erronka da, dudarik gabe, herri haundienak gehitzea. Zailtasuna hor dago; Plenoetan erabakitzen da. Gainera, 2012an legalizatu arren, Udalbiltzaren aurkako erasoak ez dira eten; Urquijok hainbat kuota eta hitzarmen baliogabetu ditu, eta nahiz eta epaitegietan Udalbiltzak irabazi gehienetan, Udal askok ez dute saltsa gehiagotan sartu nahi.
Zein erronka ditu Udalbiltzak etorkizun labur-ertainean?
Norabidea zehaztea. Udalbiltzak ezin du izan nazio eraikuntzan dauden esparru guztietako partaide; batzuetan motor, eta besteetan, eragileek egiten duten lanaren sostengu izan beharko du. Tresna garrantzitsua izan behar du nazio eraikuntza bideratzeko eta hiru administrazioen arteko zatiketa lausotzeko, eta nazioartean ere badu zeregina, Euskal Herria nazio bezala aitortua izan dadin. Norabide horretan, garapen sozioekonomikoak garrantzia berezia du, eta eskualde guztietako ikuspegietara egokitu beharra dauka; politika desberdinak beharko dira toki bakoitzean, eta agian, esfortzu haundiagoa jarri behar da toki batzuetan. Eskuzabaltasuna izan beharko dugu momentu askotan; Euskal Herrian sinesten badugu, noski.