Tilosetako ‘bailableak’ gerra aurretik, gazteen topaleku

Kronika - Erredakzioa 2011ko eka. 25a, 02:00

Irati Sarasua Arabaolaza

PASODOBLEAK, tangoak, bo­­leroak, baltsak, habanerak eta rantxerak, Herna­niko ka­leek igandero izaten zuten doinuaren islada zuzena dira. Udan egiten ziren Bailableak Gipuzkoako erreferente izan ziren. Tilosetako pasealekuan, kioskoaren inguruan, biltzen ziren herri ezberdinetako gazteak dantza egin eta Herna­niko Musika Bandaren abestiak entzuteko asmoz.
Egun garrantzitsu eta jendetsuena igandea zen arren, ostegunetan ere dantzaldiak herriaren ohitura ziren, arra­tsaldeko 18:00etan hasi eta 22:00ak bitartean zen hitzordua. Neskameak eta militarrak izaten ziren normalean azken horietan parte-hartzen zutenak, eta igandeetan aldiz, beste herrietako eta Hernani bertako herritarrak izaten ziren protagonistak.
1861 urtean, herriko gazte batzuek Musika Banda bat sortzeko erabakia hartu zuten eta gerora banda hori izan zen Tilosetako bailableetan entzuten zen musikaren sortzailea.

Frankismoan, zentsura
Bailableak 1936ko gerra baino lehen jada ezagunak ziren. Frankismoaren ondorioz, al­diz, zen­tsura bizi izan zuten. Frankismoaren azken urteetan pieza batzuk jotzea debekatu zuten, eta hori bete­tzen zela jakiteko zenbait ar­duradun izendatu zituzten. Don Geronimo maixua eta Don Fidel apaiza izan omen ziren guztia kontrolatzen zu­ten arduradun horietako ba­tzuk. Abesti, film, errepertorio eta ospakizunetako programa guztiak errebisatzen zituzten. Bailableek gerora, 1950 eta 1970 hamarkadetan, izan zuten momentu gorenena.
Bandaren erritmoarekin dantzatzera Gipuzkoa osotik hurbiltzen zen jendea. Adin guztietako jendea izaten zen Tilosetan, eta horietako askok Lizeaga kalean zegoen Bixen­tarena zapata dendan alpargatak erosten zituzten, normalean erabiltzen zituzten zapatak baino erosoagoak zirelako.

Mutilek txapa bat erosi behar izaten zuten
Finantziazioa txaperoen bitartez lortzen zuen Musika Ban­dak. Mutilek neskekin dantzatu ahal izateko, txapa bat erosi behar izaten zuten, horrekin arratsalde osoan dantza egiteko aukera izaten zuten. Ho­rrez gain, herriko ostalari eta tabernariek kuota bat ordain­tzen zioten Musika Bandari. Azken finean, bailableek herrira jende asko gerturatzea eragiten zuten eta hori euren produktuen salmentarako aitzakia paregabea zen.

Zenbait egunetan, boikota
Urte sasoiaren arabera, herriko leku ezberdinek izaten zu­ten festaren erdigune izateko auke­ra. Pentekostes jaietatik (maiatza ingurua), urriaren 12ra bitartean, dan­tzaldiak Ti­losetan izaten ziren, baina ne­gu partean, udaletxeko ar­ku­peak izaten ziren eszenatoki.
Astero egiten zen dantzaldia, baina egun zehatzetan jendeak boikota egiten zion. Horren adibide ziren: urriaren 12a (Guardia Zibilen eguna), irailaren 13a (Her­nani Fran­kisten esku geratu zen eguna) eta uztailaren 18a (Altxamendu Nazionalaren eguna). Egun horietan, jendeak, alpargatak eta asteroko ohitura alde batera utzita, ez zuen dan­tzatzen, eta egiten zuten militar gutxiei txistu egiten zien.
Bandak hiru txandatan jo­tzen zuen, tartean bi deskan­tsu izaten zituen eta orduan Herna­niko txistulariak en­tzu­teko unea izaten zen. Dantza sueltoak eta agarratuak tarteka­tzen ziren beraz, errepertorioan. Deskan­tsue­tan jendea Buxkando edo Egaña tabernara joaten zen bokadiloa eta sagardoarekin me­rien­datzera.

Bikote asko ezagutu ziren bertan

Bailableak 1970eko hamarkadan amaitu ziren arren, Her­nanin oroitzapen itzelak utzi ditu. Bikote asko eta asko bertan ezagutu zirela jakina da herrian. Baina mutilek diote euren lana ez zela lan makala izaten. Mutila neskarengana gertura­tzen zen eta mesedez dantzatzeko eska­tzen zion, baina zaila izaten omen zen baiezkoa jasotzea. Neskek gainera, eurak nahi zuten mutilarekin dantzatzeko teknikak asmatu zituzten.  Neskak neskekin dantzatzen zuten eta gusta­tzen zitzaien mutilaren ingurura joaten ziren dantzan eta gertu zegoela ikustean, bikote aldaketa egiten zuten.

VICTORIANO ROSADO - Txapero ohia: «Mutil askok, dantzan ari zirela, gu ikusi eta hizketan ariko balira bezala egiten zuten»


Tilosetan lanean aritzen ziren txaperoetako bat da Victoriano Rosado. 1962 eta 1975 urte bitartean aritu zen ‘bailableetan’ lanean eta esperientzia paregabea izan zela dio.


Zein zen txaperoek egiten zenuten lana?
Guk dantzatu nahi zuten mu­ti­lei diru kopuru bat kobra­tzen genien, ordaintzen zutenean kartoiz eginiko txapa jar­tzen genien orratz batekin soinean eta hala arratsalde osoan nahi adina dantza egiteko aukera izaten zuten. Dan­tzatu nahi ez zutenek ez zuten ezer ordaindu behar, eta mutilek soilik ordaintzen zuten.  Horrez gain aulkiak eta atrilak akademiatik kioskora eramaten genituen, es­tan­dartea jarri eta baita kioskoa txunkundu ere.
    Hilean 1.000 pezeta irabazten baziren, 15 kobratzen genituen txaperoek; bestea, bandarentzat izaten zen.

Zenbat ordaindu behar izaten zuten dantzatzeko?

Prezioa urteen poderioz alda­tzen joan zen. Hasi nintzenean bi pezeta ordaindu behar izaten zituzten, baina urteak aurrera joan ahala 20 pezeta kobratzera iritsi ginen.

Mutilek beti ordaintzen zuten?
Bazeuden ordaindu gabe dan­­tza egiten saiatzen zirenak. Neskarekin dantzan ari­tu, gu ikusi eta hizketan ariko balira bezala egiten zutenak, baina normalean harrapatu eta ordaintzera behartzen ge­nituen. Askotan aurreko asteko txaparekin azaltzen ziren, gu engainatzeko asmoz, baina ez zuten beren helburua lor­tzen, txaparen kolorea, zenbakia edo forma astero aldatzen genuelako. Bestetik, bazeuden propina ematen zigutenak ere. Denetik zegoen, gaur egun bezala.
Baina deigarria egiten zait oraindik gazte batek egiten zue­na.  Astero, berez ordaindu behar zuenaren bikoitza ema­ten zion aurkitzen zuen txaperoari, eta hori bagenekienez denak bera noiz agertuko zain egoten ginen.

Jende askok dantzatzen zuen, zenbat txapero aritzen zineten batera lanean hainbeste jende kontrolatzeko?

Igande batzuetan sei inguru ari­tzen ginen, eta egia da, Ti­lo­setako pasealekua guztiz be­tetzen zen. Garin tabernaren inguruan dauden eskile­ra­tatik udaletxera bidean da­goen arkuperaino. Giro izugarria egoten zen, jendea oso pozik aritzen zen dantzan, eta horren ondorioz astero errepikatzen zuten, eta kioskoaren ingurua jendez betetzen zen. Txaparik gabe geratu eta berriak egiteko eskatzera ere joan behar izan genuen hainbatetan.

Nola bereizten zineten bertan zeuden mutilengandik?

Txapela berezi bat eramaten ge­nuen buruan, bandaren iku­­rra zeraman txapela urdina. Ezagunak ginen oso, behin Espainiako probintzia batera bidaiatu eta hara non, mutil gazte batek Hernaniko txaperoa ote nintzen galdetu zidan...

Pasadizo berezirik oroitzen duzu?

Mila pasadizo ditut buruan. Ez dut inoiz ahaztuko txistuaren txanda izaten zenean kanpotarrek, erdaldunek, nola egi­ten zuten ansorenatarren aurka 1960ko hamarkadan. Oinarrian gatazka ideologikoa ere bazegoen. Egun batean herritarren pazientziak gai­nezka egin zuen. Herna­nia­rrek euskal identitatearen aurkako erasoa zela sentitu zuten eta borroka izugarria izan zuten Tilosetan. Aurka­kotasun horren ondorioz, an­so­renatarrek festan jotzeari utzi zioten.


Kronika egunero, euskaraz eta doan jasotzen segi ahal izateko, Kronikakide gehiago behar dira, eta zer esanik ez, proiektu komunikatibo sendo eta profesional bat garatu nahi badugu.
Egin zaitez KronikaKide!