Gustatuko al zaizkigu aurtengo sagardoak?
Garrantzitsuena da estiloak desberdintzea. Teknikoki, bista, usaimena eta ahoa izaten ditugu kontuan. Normalean, gustatzen da kolore argikoa; berde-horixkari maitasun haundiagoa dio gehiengoak. Hau da, gorputz gutxikoari. Ilunagoa bada, gorputz haundiagokoa da. Bestalde, usainduna bada, azidez altukoa izango da; intentsitate gehiago daukate, taninodun edo koloredun sagardoek baino. Oreka bilatzeko nahasten dira azido eta taninodun sagarrak. Kolore politekoa, usainduna eta intentsitate haundikoa, eta ahoan armonia duena gustatzen da; hau da, alkoholak ematen duen goxotasunaren, azidezaren eta taninoaren arteko oreka duena. Baina horrek ez du esan nahi oreka hori ez daukan sagardoa txarra denik. Horregatik kontsumitzaileen gustua jakitea da garrantzitsua. Horretan datza, sagardoaren diferentziazioa.
Ezin dugu esan, orduan, aurtengo sagardoa mota batekoa denik?
Politena da gauza desberdinak egitea, kontsumitzaile desberdinentzat. Sagarren ezaugarriak ezagutu, nahasketak nola egin ikasi, eta iritsi da momentua merkatuari ematekoa estilo desberdinetako sagardoak. Noski, jendeari ere azaldu egin behar zaio hori, zer gustatzen zaion ikasi dezan.
«Garagardoetan, adibidez, egiten da; batzuk komertzialagoak dira, edan errazak, eta beste batzuk merkatu konkretuago bat bilatzen dute, gorputz edo mikaztasun haundiagoko garagardoekin»
Ez al dauka, dagoeneko, sagardotegi bakoitzak bere estiloa?
Orain arte, sagardotegi bakoitzak bere errezeta zeukan sagardoa egiteko. Horretarako, sagar mota desberdinak nahasten ziren, sagardo ona egiteko: azideza dutenak, gorputza edo taninoa dutenak, eta azukrea dutenak (denek dute azukrea, baina sagar batzuen bereizgarria da azukre kantitatea). Baina egun, formula aldatu da, sagarrari buruz dokumentazio gehiago daukagulako, eta sagardozale bakoitzak bere estiloa bilatu behar duelako. Horretarako, noski, jakin egin behar du zer nahi duen; kontsumitzaileak zer nahi duen. Orduan, alderantzizkoa da prozesua: aurrena, egin nahi den sagardoaren ezaugarriak zehaztu, eta gero, sagastietara joan eta jakin zein sagar, zein kopurutan eta zein momentutan jaso behar dudan. Hori da sagardo munduan egiten ari den aldaketa. Izan ere, sagardo ona egiteko, sekretua dago sagarretan. Baina prozesuak eta sagardoaren mantentzeak ere garrantzia daukate.
«Sagardoaren abantaila da bizia dela, eta urtero gauza berriak ikasteko aukera ematen duela»
Sagarraren ezaugarrietan dago, sekretu hori?
Sagar guztien ezaugarriak jakitea da garrantzitsua, eta horregatik egiten dira analisiak. Baina jakin behar da, ez bakarrik zein sagar mota nahastu nahi diren, baizik eta urtero nola etortzen diren eta zein momentutan jaso nahi ditugun. Almidoia, azukrea eta sagarraren gogortasuna dira begiratzen diren hiru parametroak, eta azido malikoa; sagarraren azido ezaugarrizkoa. Gero, klimatologia ere begiratu behar da, urtero aldatzen baita. Beraz, urteroko formula edo errezetek ez dute balio; taninodun sagarra beti izango da taninoduna, baina ez kopuru berdinetan. Hori da sagardozaleak egiten ari diren aldaketa onena: sagarren ezaugarriak jakinda, errazagoa da kontsumitzaileak nahi duen sagardo mota hori egiten.
Kalitateari ere gero eta garrantzia haundiagoa ematen zaio. Hori da Euskal Sagardoa Jatorri Izendapenarekin lortu nahi dena?
Jatorri Izendapenak esan nahi du sagarrak Euskal Herrikoak direla, eta ziurtatzen ditu kalitatezko parametro batzuk. Baina sagardozale bakoitzak puntu bat aurrerago eraman behar du hori, kalitatezko produktua denek egiten baitute. Bikaintasunaren bila joan behar dute. Horretarako ari gara ikerketak egiten Fraisoro laborategian edota Zaragozako Unibertsitateko aroma eta enologia laborategian. Ez ditugu sagarraren ezaugarri analitikoak bakarrik begiratzen; ezaugarri aromatikoek ere garrantzia daukate. Horrela jakin dezakegu prozesu bakoitza nola egin, aromatikoa eta erraz edateko sagardoa nahi badugu, edo gorputz haundiagoduna nahi badugu. Prozesuak desberdinak dira. Adibidez, badakigu txalaka sagarra gorputz gutxikoa eta azido askokoa dela, eta mozoloa, aldiz, azidez gutxikoa eta gorputz edo tanino askokoa. Orain, jakitea falta zaiguna da zein diren bakoitzaren ezaugarri aromatikoak eta zein momentutan dauden ezaugarri horiek gorengo mailan. Almidoia, esaterako, zerotik 10era neurtzen dugu. Horrek esaten digu sagarraren heldutasuna zein den, eta horren arabera, jakingo dugu zein frutaren usaina daukan; freskoak lore edo zitriko usaina daukala esan dezakegu, eta helduagoak, sagar erre edo konpotarena.
Sagardotegi bakoitzean estilo desberdinetako sagardoak eginez gero, nola ziurtatuko da, kalitatea?
Eta zer da kalitatezkoa? Hori, oso subjektiboa da. Bakoitzak bere gustua dauka. Ez dago sagardozale edo enologo bat, kalitatezkoa zer den esango duena. Noski, badaudela parametro batzuk, eta horiek neurtu eta ziurtatzen dira, baina guk ikasi
behar duguna da, nahi dugunean nahi dugun estilo horretako sagardoa egiten. Hori da garrantzitsuena. Hori litzateke sagardoaren diferentziazioa. Garagardoetan, adibidez, hori egiten da. Batzuk komertzialagoak dira, edan errazak, eta beste batzuk merkatu konkretuago bat bilatzen dute, gorputz edota mikaztasun haundiagoko garagardoarekin. Jatorri Izendapenaren helburua ez da bakarrik, hemengo sagarra edukitzea. Antzinako produktu bat egiten dugu, baina egungo hobekuntzekin. Lehen akats asko egiten ziren, naturaren mende zeudelako. Egun, jakinduria haundiagoa daukagu, eta tresna hobeak. Horrela, kontsumitzaileei produktu hobea iristen zaie; bertako sagarra izateak esan nahi du baita ere gertuago dagoela, errazako kontrolatzen dela, distantzia txikiagoa dagoela sagastitik sagardotegira.
Kalitatea bermatuta dago, estilo desberdinetako sagardoak egin daitezke, sagarraren ezagutza haundiagoa da... Zer falta da?
Badaude sagardoak besteak baino gorputz gehiagorekin. Baina ez estilo hori bilatu delako, oraindik ez baitakigu errezeta zehatza. Jatorri Izendapenarekin garrantzitsuena da gure sagarra ondo ezagutzea. Kata sentsorialak egiten dira, ziurtatzeko analitikak esaten duena horrela dela, eta horri esker, sagardotegi bakarrean, aurkako estiloak bilatu ahal izango dira. Etorkizunean, onena izango da kontsumitzaile bakoitzak bere marka bilatu ahal izango duela, kontsumitzaile bakoitzaren gustuko sagardoak izango direlako, ezaugarri desberdinekin. Eta kasu bakoitzean, esplikatu egin ahal izango dira sagarraren jatorria, bakoitzaren ezaugarriak, kupela bakoitzeko diferentziak... Gaur egun ere, badaude sagardo desberdinak, baina estiloak antzekoak dira. Onena litzateke jendeak jakitea; estilo hau gustatzen zait, eta horrelako sagardoa honek egiten du. Horrek esan nahi du jendeari ere erakutsi egin behar zaiola, eta kontsumitzaileek gure produktuaz gehiago ikastean, prestigioa ere haundiagoa izango du sagardoak.
Urtero formula edo errezeta berdinek ez dutela balio esan duzu, ordea. Beraz, nola lortu urtero estilo jakin bateko edo besteko sagardoa?
Sagardoaren abantaila da bizia dela, eta urtero gauza berriak ikasteko aukera ematen duela. Gaur ona dela iruditzen zaizuna, bihar agian ez zaizu hain ona irudituko, beti ari zarelako ikasten, ikertzen ari baikara. Urtero aldatzen dira gauzak. Coca Colak badauka bere errezeta, beti da berdina. Baina sagardoak aukera ematen du urtero ikasi eta kontsumitzaileari begira zerbait hobea egiteko. Ikerketak oso garrantzitsuak dira, bai Fraisoron egiten direnak edota Zaragozakoak, eta zerbait aldatu behar bada, aldatu eta kitto. Sagardoak ez dauka formula fijorik. Urteroko ezaugarriak ikertu, barneratu eta horiekin jokatzen ikastea da kontua. Nahi duguna da beti egin den bezala egin sagardoa, baina gaurko jakinduriarekin. Produktu naturala izaten jarraitzen du. Eta produktu hori ez da izango guretzako bakarrik. Hemengo produktu bat izaten jarraitzen du, baina mundu guztiarentzako.