Psikomotrizitateari buruzko hitzaldia emango duzu bihar kultur etxean. Psikomotrizitateaz ari garena, zertaz ari gara?
Psikomotrizitatea ulertzeko modu asko dago. Ni Bernard Aucouturierren praktikan formatu nintzen eta horretan oinarrituko naiz.
Jarduera honetan umea bere globaltasunean hartzen da kontuan. Garapen prozesuan alderdi guztiak inplikatuta egoten dira: umeak dakarren herentzi biologikoa, ingurua, esperientziak… Motrizitateak, hau da, mugimenduak jartzen gaitu harremanetan inguruarekin, besteekin eta objektuekin. Interakzio hauen bitartez gure burua eraikitzen goaz. Horregatik, jarduera honekin proposatzen dugu egokitua dagoen espazio bat, segurtasuna ematen duena, material aproposak dituena; denbora jakin batean ibilbide bat bultzatuko da... Bertan, horretarako prestatua dagoen heldu baten laguntza jasoko da; helburua da, haurrak esperientzi aberasgarriak izatea.
Noiz eta nola jakiten da ume batek psikomotrizitate arazoak dituela?
Garatze prozesuan batzuetan arazoak egon daitezke. Psikomotrizitate saioetan, batzuetan, nabarmenago antzeman daiteke hori.
Haurrak 'salto salto' gelara joaten direla esaten da. Zer lantzen dute areto hauetan?
Haurrek saioetan gauza asko egiten dituzte. Horri helduok "jolastea" deitzen diogu. Baina, jolasten dugunean zer jartzen da jokoan? Umeak libreki aukeratzen du jarduera: motrizitate sentsoriala, manipulatiboa, irudikapen jokoa... nola, norekin, zerekin... Umea jolasaren bitartez bere burua ezagutzen dijoa, bestea ezagutzen dijoa, objektuak ezagutzen ditu... mundua ulertzen dijoa eta horrela hobeto egokitzen joaten da. Plazerrak paper garrantzitsua jokatzen du prozesu hauetan.
Zein dira lortu daitezkeen hobekuntza nabarmenak?
Ekintza bakoitzaren atzean gure konpetentzi guztiak inplikatuta daude.
Pertsonaren erritmoa, interesa, beharra, desioa, ahalmena... garatze prozesuan oso garrantzitsuak dira eta gainera, bakoitzak bereak ditu. Hori kontuan hartzea eta onartzea, pertsona den bezalakoa onartzea da.
Umea zoriontsua izatea nahi badugu, bere ibilbidea egin dezan ahalbidetu behar dugu.
Zein urtetan komeni da psikomotrizitatea lantzen hastea? Eta badu eperik, urte jakinik?
Eskoletan aretoak egokitzen badira adin bakoitzerako, bi edo hiru urtetik aurrera haurrak psikomotrizitate saioak egitera joan daitezke. Zazpi-zortzi urtekin umeak jolas arautuak egiten hasten dira, kirolak... eta ez da hainbeste proposatzen; dena den, psikomotrizitatea praktikatu daiteke edozein adinetan. Haureskoletan, beste era batera proposatuko nuke.
Zergatik gerturatu behar dute bihar astigartarrek hitzaldira?
Informazioa jaso dezaketelako; aurreko lerroetan aipatutako ideiak pixka bat zabaltzea eta partekatzea gustatuko litzaidake bihar.
Azkenean, psikomotrizitateaz hitz egiten dugunean, gizakiaren garapenaz, mundu emozionaletaz ari gara... eta hori da gauza bat denoi dagokiguna, ezta?