Zein da egoera Kurdistanen, momentu honetan?
Herri kurduaren egoera oso konplikatua da. Lau zatitan banatutako lurraldean bizi garenez, arazo komunak dauzkagu, eta aldi berean desberdinak. Bakurren (Turkiaren menpe dagoen zatia), gerra irekia dago kurduen kontra, eta Turkiak bertan behera utzi du bake prozesua, gobernuaren eta kurduen liberazio mugimenduaren artekoa, eraso neurrigabeekin ehundaka lagun akabatuz.
Rojavan (Siriaren menpekoa), gerraren hasieratik, beste bidea aukeratu zuten kurduek. Konfederalismo Demokratikoa ezarri zuten, baina etengabe erasotu dute sistema hori, bai talde yihadistek eta baita Turkiako gobernuak ere.
Bashurren (Iraken menpe), Rojavan bezala, erresistentzia haundia egin diete kurduek, talde yihadistei, eta lurralde haundiak liberatu dituzte, Sinjar esaterako.
Eta Rojhelaten (Iranen menpe), zonalde militarizatu eta aislatua bilakatu du lurralde kurdua, Irango gobernuak. Hala ere, egoera egonkortu egin da, eta horrek ahalbidetu du, Konfederalismo Demokratikoa martxan jartzea, baina oso motel, alderdi eta organizazio politikoak debekatuta baitaude.
«Emakumeek paper erabakigarria daukate liberazio mugimendu berrian; aurreneko filan daude. Gure helburu nagusietako bat da, sistema patriarkala suntsitzea da».
Harreman estua daukate, lau zatietako lurralde kurduek?
Guk ez ditugu errekonozitzen, kolonialismoak ezarritako mugak. Zatiketa fiktizio eta interesatu horiek, bitan banatu zituzten herri asko eta familia asko. 80ko hamarkadan, sortu zen Kurdistango Langileen Alderdia (PKK), herri kurduak batzeko lan egin zuena. Horrek milaka gazte erakarri zituen, ametsa lortzeko asmoz. Guretzako zatiketak ez dira existitzen. Horren adibide da, ISISek Rojava erasotu zuenean, lau zatietako militante eta gerrillariak joan zirela bere defentsan.
Eta zure kasuan, Iranen, nola bizi da herri kurdua?
Nire herria guztiz militarizatuta dago. Iranen, aukera politiko bakarra dago, eta alderdi kurduak, mugatik haratago daude, Iraken edo Qandileko mendietan. Organizazio kurdu guztiak debekatuta daude. Eta herriaren zein emakumeen eskubideak defendatzen dituztenek, arriskua daukate bost minutuko epaiketa bat jaso eta Jainkoaren etsai izatea leporatzeko, eta kondenatuak izateko, kartzela zigor luzeetatik urkatuak izatera.
Zuk ihes egin behar izan zenuen handik. Zergatik?
Aktibista bezala egiten nuen lan organizazio batean, emakumeen eskubideen alde. Legez kanpokoa zen, noski. Eta duela sei urte, legalizatzen saiatu ginenean, nire lankide batzuk atxilotu egin zituzten, eta beste batzuek ihes egin genuen herrialdetik. Bestela, ziurrenik epaiketa horietako bat izango nuen...
Nolakoak izan ziren zure urteak bertan?
Oso garai zailean jaio nintzen, Iran eta Iraken arteko gerran. Kurduak ohituta gaude traumarekin bizitzera, indarkeria egoeretan, gure bizitza eta identitatea, herri gisa eta emakume gisa, mehatxatuta daudela.
Nola bizi duzu zure herriaren egoera, urrutitik?
Oso zaila da, hemendik, nire herrian gertatzen dena asumitzea. Han behintzat, familia eta gertukoak dauzkazu, eta haiekin bizi duzu gertatzen dena. Baina hain urruti egonda, inpotentzia sentitzen duzu. Kanpoan gauden kurdu gehienok, gure herriarentzat baliagarri izan nahi dugu, eta elkarte kurdu asko daude Europan zehar; tartean, emakumeeen emantzipazioaren alde lan egiten dutenak. Edozein modutara lagundu nahi dugu, baina desiatzen gaude bueltatzeko aukera izango dugun eguna iristeko.
Liberazio mugimenduan, emakumeek duten paperaz hitz egin zenuen atzo, Biterin. Zein da paper hori?
Liberazio mugimendu berrian, emakumeek paper erabakigarria jokatzen dute, aurreneko filan gaude, bereziki Rojavan, Bakurren eta Rojhelaten. Bashurren, emakumeen egoera tamalgarria da oraindik. PKK alderdiaren barruan, 1991 edo 1992an, Abdullah Öcalan lider kurdua eta alderdiko emakumeak, hasi ziren hitz egiten emakumearen liberazioaz. Öcalanek adierazi zuen, ez dela posible Kurdistan libre bat, emakumea libre izan gabe. Horregatik, gure helburu nagusietako bat da, sistema patriarkala suntsitzea. Milaka emakume dira liberaziorako ejerzitoaren parte.
Gainera, Konfederalismo Demokratikoan ez da posible generoagatiko bereizkeria. Instituzio demokratiko guztietan, bi pertsona izan behar dira buru: gizonezko alkate bat dagoen tokian, emakumezko alkate bat ere egon behar da. Eta gainera, emakumeak, gutxienez, %40ko ordezkaritza izan behar du.