«Txosna bakarrik ez, Gune Feminista sortzen saiatu gara, zentzu zabalagoan ulertuta»

Kronika - Erredakzioa 2015ko eka. 24a, 02:00

Azken urteetan, San Joa­nen baitan, ekitaldi ezber­dinak antolatu dituzue. Zein da aurtengo eskaintza?
Aurten, urtero bezala, hain­bat musika emanaldi anto­la­tu di­tugu, baita ekainak 23 gau­ean egiten dugun indar­keria ma­txistaren aurkako bri­­gada fe­minista ere. 24 gaueko kar­a­oke­ari, aurten, ukitu berezia e­man nahi izan diogu eta erre­pertorio berriaz gain per­for­mance­rako ere au­kera utzi­ko dugu. Berri­ta­sun be­za­la, 26an 20:00etatik aurrera ibil­i­ko den Batukada aipatu behar dugu, eta urrian Her­nanitik pa­sako den Ema­ku­meen Mun­du Martxaren arira photocall mugikorra ere ibiliko da.

Noiz hasi zinaten San Joanen parte izaten  eta zein helbururekin?
Bilgune Feministak  aspal­ditik jartzen zuen txosna herrian, baina bost urte igaro dira taldea sortu genuenetik. Gune feminista sortzen saia­tu izan gara; ez txosna b­a­ka­rrik, zentzu zabalagoan uler­tuta: emakumeen pre­sen­tzia azaleratzea eta alda­rrikatzea da gure xedea baino gure
b­etebeharra, na­hia eta kon­pro­mezua. Pre­sen­tzia eta al­da­rrikapen ho­riek egiteko dauz­kagu bri­gada feminista be­zalako ­eki­menak, kalearen oku­pa­zio feminista egiten du­gu ho­rrekin. Eta, bestalde, in­dar­ke­riaren inguruko pro­to­koloa lantzen dugu. Honen barnean, San Joa­ne­tan gure txoznak babesgune bezala funtzionatzeko lanean ga­biltza. Gainera, txosna ba­tzor­­­dea­ren bitartez hainbat haus­narketa ere bultzatzen saia­tzen gara, adibidez, txos­na gunean entzuten den mu­sika.

Festak oraindik maskulinoak direla diozue.
Ikusten  duguna da festen ga­­­raian ereduak oraindik mas­kulinoak direla, gaien anto­la­ketari edo egitarauetik ber­ta­tik hasita. Gaur egun oraindik oso bereizita ikus­ten dugu, ere­mu publikoa eta eremu pribatua lehena gi­zonek eta bi­garrena emak­umeek bete­ko luketeen fun­tzio nabar­me­ne­kin lo­tuta. Pixkanaka aldatzen goaz gizartea, baina oraindik asko dago egiteke.
Horren harira “Festa de­zagun gaurdanik geroa” do­kumentalean parte hartu genuen, eta bertan plazara­tzen diren hausnarketatik abiatuta zenbait galdera sor daitezke: herritar guztiek ba al dute tokirik festan? Eta baldin badute, pertsona eta talde guztiek berdin parte har dezakete? Eta bakoitza­ren partaidetzak zer nolako esa­nahia azaltzen du?

Egun oraindik badira arra­kas­ta haundia duten zen­bait ekitaldi gizonez­koenak di­re­nak. Zein da Bilgune Femi­nis­­taren jarrera?
Gizarte honetan oraindik pro­­tagonismoa gizonek dau­ka­te, eta,  festak gizarte ho­nen adierazle bat besterik ez di­ra, gizartearen isla dira. Bi gau­za ezberdindu behar ditu­gu. Alde batetik, egita­ra­uan badaude guztiei irekiak diren hainbat ekimen, baina gizo­nek gehiago parte har­tzen dute emakumeak ere­mu as­ko­tan ez direlako ero­so sen­ti­tzen. Baina,  bestetik, badau­de zuzenean emakumeei be­toa jartzen zaien ekintzak (emakumeek ezin dute zu­ze­nean eta hauen antolaketan parte hatu).  Uste dugu parte har­tzeko eremu horiek ire­ki­tzea inklusiboa eta anitza izanik, gauza positiboa eta erai­kitzailea dela, eta hori oso aberatsa da. Gainera, guz­tion­tzako festak antolatzera bidean urrats garrantzitsu eta ezinbesteko bat da hori.

Nolako San Joanak beharko lukete? Zein dira etor­kizunera begira, eman beharreko pausuak?
Denok parte hartu de­za­kegun egitaraua duten San Joanak nahi ditugu: inork bertan egon eta parte hartzeko beldurrik izango ez duena; ondo pasatzeko eta aldi berean aldarrikatzeko aukera eskaintzen dutenak. Baina baita ikuspegi kritiko batetik eraikiak ere; eralda­tzaileak, beste gizarte eredu bati begira jarriko gaituz­te­nak. Horretarako, hausna­r­keta sustatu behar da  herri­tar eta herriko eragile ezber­dinen artean, eta jai ere­duaren inguruko eztabaida sortu behar da, hainbat ikus­pegi ezberdinetatik sortu den kezka edo gaia baita (adi­bidez, aurretik aipatutako do­kumentala bezalako tres­nak erabili daitezke). Eta bertan, guk feminismoaren ikuspegia helarazteko aukera izango genuke; beste batzuk ingurumenarekiko jasanga­rrita­sunarena, kontsumo ere­duarena, kontsumitzen ditugun produktuena…

 

Festen inguruan, Bilgune Feministaren kokapena

Festa gauza apartekoa eta estimatua da herritarren artean, baina zergatik dira hain garrantzitsuak? Festak bizitzaren erdigunean daude, ez bakarrik lan eta atseden erritoekin lotuta daudelako, baizik eta ideia eta  baloreen munduarekin lotuta daudelako, herriaren nortasunarekin, gizarte egiturarekin eta genero sistemekin, hau da, pertsonen arteko harremanekin oro har, eta emakume eta gizonen arteko harremanekin bereziki. Zentzu horretan hainbat galdera planteatu behar ditugu; festak zer esan nahi duen, zer irudikatzen eta ordezkatzen duen, eta zer dakarren bertan emakumeak eta gizonak berdin ez agertzean. Festa uneak eta guneak ardatz hartu behar ditugu, bakoitzean gizonak eta emakumeak non eta zertan ari diren, eta gauzak horrela izateak zer nolako esanahia duen hausnartuz.

Kronika egunero, euskaraz eta doan jasotzen segi ahal izateko, Kronikakide gehiago behar dira, eta zer esanik ez, proiektu komunikatibo sendo eta profesional bat garatu nahi badugu.
Egin zaitez KronikaKide!