Irailean hasi zen ikasturtearekin batera sartu zen indarrean LOMCE hezkuntza erreforma. Hernaniko Hezkuntza Plataformako kide diren Bego Bitorikak, Larraitz Mendiablek eta Maialen Ansak esan dute, aurten aplikatuko diren aldaketa nagusienak direla, batetik, Lehen Hezkuntzako 3garren mailako ikasleek aurre egin beharko dioten froga; eta bestetik, Ingurunea irakasgaia bitan banatzen dela: Natur Zientziak eta Gizarte Zientziak.
Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza Sailak, LOMCEri aurre egiteko asmoz, Heziberri 2020 izeneko hezkuntza dekretua aurkeztu du orain dela gutxi. Honek, ordea, Kristau Eskolaren babesa bakarrik jaso du eta hezkuntza arloko zenbait eragile ezberdinen desadostasuna. «Oso gauza gutxi zehazten dira bertan, adibidez, ez dute euskal kultura definitzen eta dena oso irekia uzten dute», dio Bitorikak. «Hizkuntzaren trataerari dagokionez ere, ez dago aldaketarik. Ez da zehazten zein den lortu beharreko hizkuntza maila. Euskalduntzen ez duen sistema bat daukagu, eta arlo horretan Heziberrik ez dakar inongo hobekuntzarik». Hala ere, aurten ez du eraginik izango Heziberrik, datorren ikasturtean jarriko baita martxan.
Eskolaz haratago
Azaroan sortu zuten Hernaniko Hezkuntza Plataforma, baina aurretik LOMCE Sutara plataforma antolatu zuten. «Hezkuntza herriko ikuspegitik lantzeko sentsibilitatea dugun pertsonak gara», halaxe diote plataformako kideek. Herritik eta herriarentzat eraikitako hezkuntza sistema baten alde daudela azpimarratu dute: «Denon artean osatutako hezkuntza eredu bat nahi dugu, euskal curriculumean oinarritutakoa; herritik eta herriarentzat sortutakoa eta ez kanpotik hona datorren bat». Ikasle euskaldun eleaniztunak egiten dituen sistema bultzatzen dute, doakoa, laikoa, anitza, parte hartzailea, askatzailea, inklusiboa, demokratikoa, integratzailea eta hezkidetzan oinarritutakoa hain zuzen.
«Hezkuntza herriko ikuspegitik lantzeko sentsibilitatea dugun pertsonak gara»
Gaur egungo hezkuntza egoeraren aurrean diote, herriaren parte hartzea txikia dela: «Hezkuntza eskoletara bakarrik mugatzeko joera dugu. Eskoletan gai asko ikasiko dituzte, baina hortik kanpo ere balore asko jasotzen ditugu», adierazi dute. «Etorkizuneko gizartea hezten ari gara eta horregatik, gure ustez, herriak zerikusi handia dauka hezkuntzan», gaineratu dute.
«Lehenengo urtea izan da horrelako zerbait egin duguna, eta oso pozik gaude eskola hauek hartu duten jarrerarekin»
Bi ildo nagusi
Plataformako kideek azaldu dute bi ildo nagusitan lan egiten dutela: «Alde batetik, hilero antolatzen ditugun hezkuntza eskolak ditugu. Hilabeteko bigarren ostegunean izaten dira eta hezkuntzarekin zerikusia duten gaiak lantzen ditugu herriko ikuspegi batetik», dio Ansak. Besteak beste, Orioko curriculumaren esperientzia, ikasle euskaldun eleaniztunen proiektua eta eskola kirolaren ingurukoa antolatu dituzte orain arte. «Orioko esperientzia kontatzera etorri zirenean, jendeak gaia interes handiarekin jaso zuela iruditu zitzaigun. Egia esan, curriculum propioaren ideia erakargarria eta egingarria da, herritik sortutakoa», esan du Mendiablek. Beraiek oraindik ez dute planteatu halako zerbait egitea, «denborak esango du».
Aste Santua dela eta, apirilean ez dela hezkuntza eskolako saiorik izango esan dute, baina hurrengoa prestatzeko lanetan ari dira: «Lehenengo urtea izan da horrelako zerbait egin duguna, eta oso pozik gaude eskola hauek hartu duten jarrerarekin», diote hirurek.
Hezkuntza Plataformen Topaguneak gida moduko bat atera berri du indarrean dauden zenbait egoerei erantzuna emateko proposamenekin.
Beste alde batetik, LOMCEren gaia da bigarren ildoa: «LOMCEri aurre egin nahi bazaio, kolektiboki antolatu beharra dago. Hezkuntza ez da soilik eskolan landu beharreko kontua, baizik eta denon parte hartzea behar du: herriko eragileak, udala, aisialdi taldeak…». Horregatik, plataformako kideek jendea animatu nahi dute egindako deialdietan parte hartzera: «Blog bat ere badugu hernanihezkuntza.wordpress.com, eta gurekin harremanetan jarri nahi izanez gero hezkuntzahernani@gmail.com helbidea erabiliz egin daiteke».
Aurre egiteko neurriak
Hezkuntza Sailak adierazi duenez, 30 ikastetxetan bakarrik egingo da aurten 3garren mailako diagnosi froga hori, pilotu moduan. Ikastetxe horiek sare guztietan banatuko dira, hau da, bai publikoetan, kontzertatuetan eta baita kristau eskoletan ere: «Aurten pilotu moduan egingo da, baina datozen urteetan zer?», galdetzen dute plataformako kideek. Ikasturte honetan, froga horren emaitzek ez dute eraginik izango espediente akademikoan.
Honen aurrean, Hezkuntza Plataformen Topaguneak gida moduko bat atera berri du indarrean dauden zenbait egoerei erantzunak emateko proposamenekin. Guztira hamar dira aipatzen diren neurriak eta txosten hori beraien webgunean dago ikusgai. Besteak beste, Lehen Hezkuntzako 3garren mailakoen froga horren aurrean bideratu daitezkeen erantzun kolektiboak daude: «Adibidez, azterketa egunean ikastetxeak irteera bat edo jai bat antolatzea, edo gurasoek haurra eskolara ez eramatea. Proposamen hauek ikastetxeek edota gurasoek nahi edo ahal duten neurrian aplikatzeko dira», aipatu du Ansak. «Bertan ere aipatzen dira zer nolako ondorioak egon daitezkeen neurri hauek hartuta», gaineratu du.
Hezkuntza eredu propio baten alde
Herriko ikastetxeekin eta udalarekin batera, herriko eragile desberdinei dei egiten diete antolatzen ari diren festan parte hartzera.
Euskal curriculumaren aldeko festa bat antolatzen ari dira apirilaren 25erako plataformako kideak: «Gure hezkuntza ereduaren aldeko jaia izango da eta herriko ikastetxeek eta udalak ere parte hartuko dute», azaldu dute. Herriko eragile desberdinei ere luzatu nahi diote bertan parte hartzeko gonbidapena.
Azken bi urteetako mobilizazioak eta gero, giroa apaldu egin dela iruditzen zaie: «Hezkuntza Sailak lasaitasunerako mezuak zabaldu ditu eta gu konturatu gabe ari da legea aplikatzen. Kontzientzia hartu eta giro hori piztu behar da, eta behar diren erantzunak eman». Bitorikak dio hezkuntzan ez direla egun batetik bestera antzematen aldaketak, eta urteak behar direla ondorioak ikusteko: «Epe luzera ikusten dira, urteak pasa ondoren. Gainera, gero egoera horri buelta eman ahal izateko ere beste hainbeste urte behar dira».
Hiru gune, festan
Oraindik ere prestaketa lanetan dauden arren zerbait aurreratu dute: «Hiru gune egongo dira: bata, gure curriculumaren aldeko gunea; bestea, hizkuntzaren gunea; eta azkenik, baloreen gunea. Azken honetan aniztasuna, hezkidetza eta elkartasuna landuko dira herriko eragile desberdinen laguntzarekin», azaldu du Mendiablek.
«Festa honekin irudikatu nahi duguna da nolako eskola izango litzatekeen LOMCE aplikatuta: bakoitza bere mahaian eserita… Azken batean, lege honek urte pila bat garamatza atzera», dio Bitorikak.
Azkenik, gaineratu dute jendea animatzeko festan parte hartzera: «denon artean, herritik eta herriarentzako, osatutako hezkuntza eredu baten alde, gure sistema propioaren alde».