Martin Arbezu: karlista, anarkista, eta gehiago izan zen hernaniar ezezaguna

Kronika - Erredakzioa 2013ko abu. 14a, 02:00

1852an jaio zen Hernaniko Kale Nagusia 10ean, eta garai hartan munduan izan ziren gatazka beroenetan ibili zen. Hainbat herrialdetako artxiboetan bere izena azaltzen den arren, Hernanin ezezaguna da, oraindik, Martin Arbezu Erdozia.

Santa Kruz apaizaren ibilbidearen atzetik zenbiltzala, ‘txiripaz’ bilatutako pertsonaia da Martin Arbezu. Zuk diozunez, hori izan da zuretzat astronomo batentzat eguzki sisteman planeta berri bat bilatzea bezain garrantzitsua.
Askotan gauza bera suertatzen da. Ez badituzu ahaleginak egiten ez da ezer sortzen. Ikerketak nahasterakoan horrelakoak gertatzen dira. Hori ere, arazoa bihurtzen da. Informazio ugari jasotzerakoan norberaren memoriak aukerak ematen ditu. Baina onerako eta txarrerako. Zuhaitzak hazteko, aldez aurretik landatu behar dira zuhaixkak. Martin Arbezurena lekuko.


Hitz egin dezagun pixka bat Martin Arbezuri buruz. Zerk daramaki 17-18 urteko gazte bat aitaren negozioa utzi eta Santa Kruz apaizak eskatuta Mexikora?
Egun horrelakoak ikusi ditugu. Are gehiago orain dela 500 urte eta 200. Gaztetasuna adinaren kontua izan daiteke, mundua ulertzeko era bat. Baita azkartasuna ere. Helduenok ba ditugu beste motibazio batzuk. Seinaleak, aztarnak... bilatzen ditugu eta ondoren erabakiak hartzen ditugu. Ez da, alta, gazte baten helburua. Zuhurrak izan gaitezke gu. Buruarin dira gazteak. Egin behar eta egiten dute.

Urtebeteren buruan, Mexiko, Londres eta Paris pasatzen ditu, eta hiruretan juxtu-juxtu libratzen da. Ez da edozein Martin Arbezu hau ezta?
Behin baino gehiagotan entzuten dugu, marxistek diotenez bereziki, zortea ez dela izaten. Bizitzaren bideak irekitzen edo ixten direla norberaren poderioz. Erlijioaren jarraitzaileak, neurri handi batean, deterministak dira. Nire aburuz, zirrikituak daude, batean eta bestean. Eta zirrikitu horiek zorte kontuek osatzen dituzte. Arbezuren kasuan, haren ibilbidean, zortea ere aipatu beharko genuke. Txiripa baten ondorioz, ibilbideak norabide batera edo bestera har dezake.


Karlista zena, Santa Kruzen laguna, anarkista izatera pasatzen da. Bakuninen guardia pertsonal gisara azaltzen da zenbait lekutan. Lotura ba omen dago karlista eta anarkisten artean…
Arbezu izan daiteke garaiko adibideetako bat. Karlisten sustraiak nahiko aztertuak daude. Baina gure historiografian oraindik falta dira karlisten ibilbidearen hausnarketak. Isaac Puenteren ibilbide politikoa hor dago. Euskal Herriko anarkista mugimenduaren teoriko handiena izan da Puente. Sortzez, karlista zen. Eta gaztetasunak, hain zuzen ere, irauli egin zion haren burua eta bide batez, haren ideologia. Marx ere hortaz aritu zen, karlisten mugimenduaz idatzi zuenean. Nafarroako eta Arabako zenbait eskualdeetan, karlista ohiak izan ziren anarkista mugimenduaren sortzaileak. Beste arloetan ere, karlistek sortu zuten mugimendu abertzalea, Sabino Aranarena. Karlistak izan dira XIX. mendeko euskaldun gehienak. Beraz, XX. mendeko euskal alderdi eta sindikatuen abiapuntuetan karlistak egon beharko lukete.


Euskaldun izateak gauzak erraztu zizkiola diozu (Londresen, eta gero Frantzian). Euskaldunek historikoki elkarri lagundu izan diote munduan barrena zebiltzanean?
Bistan da. XVI. mendetik aurrera Amerikako konkistaren itzalean, euskaldunek kofradiak sortzen dituzte. Baita Espainian ere, Sevillan esaterako. XVII. mendean gatazka odoltsu bat aurki daiteke Potosin, egungo Bolivian. Bertan euskaldunak eta espainolak arerioak. Klase guztietako euskaldunak. Borrokaldiak gauez egiten zirelako, eta bereizteko lagunak eta lagunak ez zirenak, oso aukera nabarmena eman zen, hizkuntzarena, hain zuzen. Euskarak jartzen zuen muga. XIX. mendetik aurrera, gerrak galdu zituzten karlistek, Amerikako zenbait hiri eta herrietan, euskal elkarteak sortu zituzten, XX. mendeko euskal etxeei ateak zabaltzen.


Garai hartan munduan ziren punturik beroenetan ibili zen Arbezu. Horrek asko ematen dio pertsonaiari ezta? Baita nobelatua izateko ere…
Liburuaren hasieran aipatzen nuen bezala aukeraketa egin behar izan nuen. Liburu formatua aukeran. Onerako eta txarrerako, erabaki horrek bultzatu zituen liburuaren orriak. Zergatik nobelatua? Irakurleen kopuru handiengana iristeko. Bestela, eta askotan suertatzen den antzera, historia adituen arteko pasartea bezala uzten dugu. Eta bizitzak, sentipenak etab. galtzen dira. Egilea eta protagonista nahasten dira. Batek bestea kutsatzen duelako. Hori izan daiteke alde itsusiena.

Liburuan historia hontaz kanpoko azalpen dezente ematen dituzu. Adibidez, asko kritikatzen duzu Frantziaren barne eta kanpo politika: barne errepresioa (komuna garaian adibidez) eta kanpo errepresioa (Nueva Caledonian kolonia zutenekoa). Frantziak aurpegi ezkutu bat daukala uste al duzu?
Hori da nire estiloa. Zerbait egiten dudan bakoitzean testuinguruari garrantzi handia ematen baitiot. Jakin badakit, Euskal Herria ez dela munduaren zilborra, alde batetik. Eta bestetik, zergatiak ulertzeko elementu gehiago gehitzen ditugu. Frantziak, Espainiak egiten duen bezala, haren historiaren zati bortitzena ezkutatzen du. Egun, gainera, goraipatzen dira euren inperioaren lorpenak. Ez, ordea, horren azpian dauden alde ilunak. Bi adibide jarriko ditut. Napoleon Bonaparteren garaiko gerren oroimenak ari dira ospatzen azken urteetan. Berrehun urte pasa dira. Eta Frantzian horri buruz argitaratutako 10 liburutatik batek bakarrik egiten du kontakizun zuzena. Gainontzekoek Frantziako ohorea zabaltzen dute, la grandeur de la France. Bigarrena hurbilago. Hitlerren alde egin zuen Frantziako gizarte gehienak. Egun eta bistan da, makiak eta gerrileroak dira nagusi kontakizunean. Bestea alfonbraren azpian sartu dute.


Zuk zeuk diozu liburu honetan gauza batzuk erantsi egin behar izan dizkiozula historiari hari bat emate aldera-edo. Horrek duda puntu bat jartzen dio irakurleari gertaera benetan gogorrak eta zirraragarriak irakurtzen dituenean. Noraino da egia, eta noraino asmatua?
Hori da, hain zuzen ere, egilearen keinua irakurlearekiko. Mugak non daude? Askotan, bizitzak ez digu aukera ematen mugak bereizteko. Are gehiago iraganaz aritzen garenean. Horregatik aurkezpen garaian zalantzaz josita nengoela aipatu nuen. Nobela historikoa eta historia nobelatua?


Nobelako punturik zirraragarrienetako bat da, Alexis Berton eta Leon Gambetta tartean sartzen direnekoa. Gauza jakina al da Santa Kruz eta Emile Valerorekin elkartu zela Arbezu horiei buruz jarduteko?
Ikertzerakoan izan nituen zalantzak eta historiadoreek sortu dituzten tesiak, liburuaren orrietan aurki daitezke. Nik baietz uste nuen, liburua egiterakoan, baina nik ez dut egia osoa. Horregatik eta zintzotasunez, nik nituen zalantzak, irakurleari helarazten nizkion.


Liburu hasieran ageri da baina guk bukaerako utzi dugu. 1934an Martin Arbezuren bila zebilen Gipuzkoako Gobernadore Militarra, hainbat akusaziogatik (Arbezuk 84 urte izango zituen, bizi bazen). Santa Kruz apaizarekin lotura, arma kontrabandoa, Parisko Komuna famatuko erreboluzioan ibilia, Internazional Langilearen eztabaidetan parte hartutakoa. Hain zuzen, horrexegatik ez al daukagu Arbezuren berririk bere herrian bertan? Ezkutatzeko nahi bat egon al da?
Ez dut uste ezkutatzeko ahaleginak egon direnik. Garaiko artxiboetan horrelako bitxikeriak aurki daitezke. Gogora ekarri beharko genuke garaiko agintari militarren ideologia. Erabat bortitza. Eta giro horretan, historia ere euren ideologia zabaltzeko erraminta bat izan zen. Karlisten kronikak alfonsinoek idatzi zituzten, errepublikanoenak frankistek. Egun bezala. Kontakizun bakarra nahi dute izan. Eta, zorionez, hori ez da horrela izan eta ez da horrela izango.

Uste al duzu Martin Arbezuk beharko lukeela aipamen haundiagorik Hernanin?
Donostiarra naizenez, ez naiz ausartzen hernaniarrek egin behar dutena agintzen.



Bukaeran honela diozu: Cien años después de la carta (1912) concluí este trabajo, la primera parte de la vida de Martin Arbezu. Zeure hitzak dira: Lehendabiziko zatia diozu…
Ikerketari dagokionez, ate batzuk ez nituen itxi. Hari ezberdinetatik tiratzeko egon ba daudelako. Baina egia aitortuz ez dut astirik izan ikerketari jarraipena emateko. Baina, nork daki! Gainera ikerketa batzuk, ordu asko dedikatu arren, antzuak izan daitezke. Horrek ez du esan nahi Arbezurekin horrela izango denik. Akaso, txiripaz edo zortez aurkitutako dokumentu batek abian jarriko nau. Etorkizunak esango digu.



Kronika egunero, euskaraz eta doan jasotzen segi ahal izateko, Kronikakide gehiago behar dira, eta zer esanik ez, proiektu komunikatibo sendo eta profesional bat garatu nahi badugu.
Egin zaitez KronikaKide!