Horixe; nola iritsi zara honaino? Izenburuaz gain, beste aldaketarik izan da?
Testuak, edo ideiak berak ez dute alkate haundirik izan. Izenburua, ez nuen asko pentsatu eta iruditu zitzaidan flojo xamarra geratzen zela. Krisi batean oinarritzen da liburua, eta denbora guztian galdera bat errepikatzen da. Gainera, Anariren kantu bateko esaldia ere bada. Azken momentuko aldaketa bat izan da hori.
Saria jasotzean aipatu zenuen proiektua aurkeztu ondoren ere, idazten segi zenuela. Nola bizi izan duzu idazle lana?
Inoiz egin gabeko ariketa izan da eleberria eta fikzioa idaztea. Artikuluak idazten ditut, baina ez nobela. Ariketa bezala hartu dut. Eta emaitzarekin gustura nago. Beti ere, kanpoko begirada falta zait. Urtebete idazten eman ondoren, behar dut kanpoko feedback hori. Gutxitan pasa zait hori behar izatea; besteek zer pentsatuko duten. Eta orain, bertigo pixka bat ematen dit!
Eleberrira salto egitean, izan duzu autoreren bat oinarri?
Estiloari dagokionez, argi neukan azidoa, zinikoa izango zela. Uxue Apaolaza erreferente bat da horretan. Beretzat ekarpen haundia egin zuen idazkera gordinean. Eta horrela atera zait. Badauka puntu gordin eta iluna, eta ez da kasualitatea. Baina ez da barrua ilun daukadalako; erabaki bat izan da pertsonaia horrela ateratzea. Intimista da, baina gordina. Umore ikuspuntuarekin irakurtzeko egindakoa. Neretzako, zinikoa. Baina ea zer dioen jendeak.
Aipatu izan duzu eleberria kritika bat dela. Zeri?
Kritika badago. Batez ere, gure belaunaldia erretratazen duen krisiari. Momentuan krisi tontoa diruditenak, erakusten dute klase jakin batekoek zein erabakitzeko aukera dauzkagun. Behar gehienak asetuta dauzkagunean, neurosmorako joera daukagu. Kapitalismoak helburu batzuk jartzen dizkigu, eta a zer krisia, ez bagara horietara iristen! Beharrak asetuta edukita, zerk garamatza krisira?
Eta zuk? Izan al duzu krisirik lanean aritu zaren bitartean?
Bai. Baina eseri eta bota egin nuen guztia. Krisia, gehiago izan dut zuzenketekin. Ez naiz perfekzionista, eta aurreneko partea, idaztea, politagoa iruditu zait. Bigarrena gehiago kosta zait. Irakurleak nabarituko du iritsi eta bota egin dudala, etorri bezala. Ez darabilkit idazkera bereziki landua. Barne ahots bat da. Aurreneko nobela da. Argi neukan ez nentorrela euskal letrak aldatzera!
Eta hori pasata, idatziko duzu berriro?
Gustatu egiten zait idaztea. Ariketa hori bai egingo nukeela berriro. Baina ikusi egin behar da nola tratatzen nauen publikoak, eta gero, gogoa eduki behar dut berriro ere horrela ikusgai jartzeko. Baina jarraituko dut idazten.
Eleberri bat idazteak norbera ikusgai jartzea dakar? Beldurra ematen du horrek?
Ohituta nago, beste arlo batzuetan, plazan egotera; politikan, feminismoan… Beste segurtasun bat izaten dut. Badakit jendeak ni topatu nahi izango nauela eleberrian. Ez da autofikzioa, baina jendeak Kattalin ikusi nahiko du. Argi daukat hori, eta ezer gutxi egin dezaket. Esan dezakedana da, egitan ez dela autofikzioa; kontatzen dena ez da nik pentsatzen dudana edo neri pasa zaidana.
Igartza saria jaso ondoren idatzi duzu eleberria. Horrelako sariketen zein balorazio egiten duzu?
Oso inportanteak iruditzen zaizkit horrelako sariak. Altaboza dira. Baina birpentsatu egin behar da sorkuntza prozesua. Prozesu indibidual bezala ulertzen dugu, eta kolektiboan asko hobetu daiteke. Feedback-arekin, kolektiboagoa egin prozesua, eta horrela, hobetu. Eta ekonomikoki ere gehiago lagundu beharko li-tzatekeela uste dut.
Azkenik, zein gomendio egingo zenioke irakurleari?
Gozatu dezala jendeak nahi duen bezala. Baina bai gomendatuko nieke ironia teklari on ematea. Umorea ez ahazteko.