Izatekotan, egun ez dira asko izango baserrirako otea mozten jarraitzen dutenak. Baina hori egiten zela gogoan dutenak oraindik badira, eta ez gutxi. Batzuk, aitona-amonen edo gurasoen garaian ikusia dutelako, eta besteak, beraiek gaztetan lan hori egin beharra izan zutelako.
Egun otea ikustea ez da zaila. Gure basoak ordezkatzen dituzten sastrakadiak osatzen ditu, eta sarri bide eraiki berrien ezpondatan ere agertu ohi da, batez ere isurialde atlantikoan. Baina dokumentu zaharrek esaten dutenaren arabera, XVI. eta XIX. mendeen artean otea baliabide preziatua zen. Etxeko erabilerarako mozten zela kontu jakina da; nola, non eta zein baldintza edo arauen menpe mozten zen, ordea, lekuaren, urtearen eta beste faktore batzuen arabera aldatu egin zitekeen. Bere mozketa bizilagunen eta udalen arteko ika-miken iturri ere hasi zen izaten herri batzuetan, eta beraz, ez ziren gutxi izan bere ustiaketa arautzeko hautua egin zutenak.
Hori guztia egiaztatzen dute, esaterako, Hernaniko Udal Artxiboko dokumentu zaharrek. Horien arabera, XVI. eta XVII. mendeetarako otea mozteko baimena eskatu beharra zegoen udalean, eta erreal bat ordaindu moztuko zuen pertsona bakoitzak.
Chillida-Leku: otea eskulturen ordez
1663an, egun Chillida-Lekun dagoen Zabalaga baserrian ez zen eskulturarik izango, baina otea, itxuraz, bazen. Sevastián de Zavalegui zen garai hartan Zabalagako jabea, eta orduan ere, izan ziren saltsak paraje horietan.
Hernanin, beste herri askotan bezala, otea herri-lurretan mozten zen. Eta Sevastián de Zavaleguiri bere barrutiko, Artigako herri-lurretan moztea zegokion; eta hala egin zuen: moztu eta idiekin etxera eraman zuen; baina debekatua zegoen lekuan ebaki ostean, eta udalaren baimenik gabe, gainera. Horrek auzia sortu zuen, Valladolideko kantzelaritzara ere iritsi zena.
Hernaniko Udalak helegitea jarri zion, eta Zavaleguik lekukoak eraman zituen, Artigako lurretan abereei jaten emateko eta simaurra egiteko (ez, karobietarako) betidanik otea baimenik gabe moztu izan zela defendatuko zutenak. Eta udalaren kontra egin zuen, Urumeako zilegimendietako basoetan zegoen egur guztia burdinolentzako ikatzerako erabiltzen zenez, otea moztea debekatzea behartsuen kontrako neurria zela esanez.
Udalak ere gogor erantzun zion Zavaleguiri: herritarren ordezkarien arteko bilera batean hartu zela Artigan oterik ez mozteko neurria, eta Sevastián horren jakitun zela.
Gainera, berak mozturiko oteagatik herri-lurra oterik gabe utzi zuela behartsuenen kalterako. Araudia betetzen ez zuenak ordaindu egin behar zuen: pertsona batek igitaiarekin egunean moztu dezakeen ote kopuru bakoitzeko 2000 marabedi.
Otearen ustiaketak, beraz, liskarrak sortzen zituen XVII. menderako, eta kasu batzuetan, ez nolanahikoak gainera.
Ote guztiak ez dira berdinak: otebeltza, otezuria... Eta otaberria
Otearen ustiaketaren saltsak ez ziren bere horretan geratuko, itxuraz. Izan ere, urte batzuk beranduago, 1735ean, Hernaniko Udalak dekretua atera zuen herrian otea mozteko debekua jarriaz: ni corte en lo Concejil de esta villa argoma alguna negra ni blanca…; eta soilik abereei jaten emateko edo sukalderako hartzea baimentzen zuen, beti ere neurrian moztuta. Itxuraz, Lasarten (artean Hernaniko lurretan zena), abereentzat biltzen zen otebeltza (Ulex gallii) mozteko aitzakian, azken urteetan otezuria (Ulex europaeus) moztu zuten simaurra egiteko, karobietarako eta arragoetarako, mendia oterik gabe utziaz eta «sarraskia» eraginez.
Hurrengo urtean, 1736an, herritar batek baimena eskatu zuen otea moztu eta horrekin simaurra egiteko. Udalak, aurreko urtean jarritako debekua behartsuen kalterako zela jakinik, eta herritarrak oraindik ere ebakitzeko eskaerak egiten ari zirela ikusita, otea mozteko baimena eman zuen; baina soilik beltza, ez, ordea, otezuria ezta otaberria deiturikoa, urteko landarea zena, eta samurra zenez ganaduari jaten emateko erabiltzen zena. Ote beltza ebakitzeko arau batzuk jarraitu behar ziren, gainera: moztu aurretik udalari mozketa lekua eta ote kantitatea zehaztu behar zitzaizkion lizentzia eskuratzeko. Mozketa, gainera, landazainaren ikuskaritzapean egingo zen, eta bere jornala eskatzaileak ordaindu beharko zuen.
Otea mozteko araudia, Pulpitotik
XVIII. mendearen erdialdera araudia aldatzen joan zen, eta horrela, 1745-60 artean, landarea mozteko 4 hilabeteko epea jarri zen, azaroa eta otsaila artean, eta lau pertsonek moztu zezaketena baino ezin zitekeen ebaki, beti ere lekua eta ote kantitatea zehaztuaz. Otea moztu ostean 20 eguneko epea zegoen jasotzeko. Gainera, otaberria soilik simaurra egiteko ebaki zitekeen, eta beti ere udalaren baimenarekin. Sukaldeetarako egur eskasia zela eta, karobietarako otea moztea debekatua zegoen. Araua irmoa zen.
Betetzen ez zuenak isuna jasotzeko arriskua zuen; eta hori jakinarazteko leku aproposena herritar gehienak elkartzen ziren gunea zen: eliza.
1760ko abenduaren 7an Lasarten ospatu zen igandeko mezan, bikarioak udalak harturiko erabakia irakurri zuen, eta ordainsaria jaso zuen horren truke. Erabakian arau guztiak azaltzen zituen, eta garbi zioen hartutako neurriak aurretik egindako bilera askoren emaitza zirela; ondo hausnarturiko erabakia zen, beraz. Otearen ustiaketa ez zen ahuntzaren gauerdiko eztula.
Izan zuen garrantziaren erakusle da ere, 1790ean txilarra mozteko eskaera egin zuen herritar bati baimena eman zitzaiola, baina horretarako aitzurra erabiltzera behartu zutela, inguruan zegoen oteari kalterik egin ez ziezaion. Egiten bazuen, gainera, dirua ordaindu beharko zuen. Bitxikeria moduan, gainera, mozketa irailaren 12tik aurrera egitea derrigortzen zuten, inguruan zegoen iratzeari ere kalterik egin ez ziezaion.
Tentsioa, Hernani eta Astigarraga arteko mugan
XIX. mendean otea mozteko beharrak bere horretan jarraitu zuen, eta bizilagun asko izan ziren eskaera idatziz egin zutenak, batez ere 1840tik aurrera. Eskaera gehienak neguan mozteko ziren, landareak lorea bota aurretik, eta ia kasu guztietan karobietan erabiltzeko asmoa zuten.
Nicolas Arbelaiz hernaniarrak, esaterako, 10 gurdi zakar (otea, iratzea, sasia nahastua...) mozteko baimena eskatu zuen. Horiekin 50 gurdi kare egin nahi zituela zioen, izan ere, aurreko sei urteen uztaren ekoizpena asko jaitsi zitzaiola eta, bere lurrek kare premia handia zutela zioen. Baina Nicolasen eskaerak bezalakoak asko ziren, 20-30-40 gurdi ote ebakitzeko baimena eskatu zutenak, eta noski, honen trukean, «ohitura zen bezala, zegokiona ordainduaz», zioten. Baina karobietarako ez ezik, izan zen teila eta adreilu fabrika ireki berriarentzako erregaia falta izan zuenik eta otea mozteko eskaera egin zuenik ere.
Arauak jartzeak, ordea, azpikeria ere ekarri zuen atzetik, eta liskarrak ez ziren bukatu. XIX. mendearen erdialdera, Astigarragako alkateak Hernanikoari eskutitz ofiziala idatzi zion. Bertan, adierazten zion Astigarragarekin muga egiten zuten baserritar hernaniarrak behin baino gehiagotan otea lapurtzen harrapatu izan zituztela euren herriko lurretan; eta hori saihesteko, Hernaniko alkateari neurriak hartzeko eskatzen zitzaion, gainontzean, eurek gogortasun handiagoz jokatuko zutela esanez.
Urte gutxira, Hernaniko alkateak bandoa atera zuen otea era neurrigabean mozten zela esanez, eta hori aldatu ezean, legeak zioen moduan udalak neurriak hartu beharko zituela adieraziz.
XIX. mendearen amaieran otea mozteko eskaerak behera egin zuen Hernanin, eta egun bizirik diren testigu zaharrenek ebakitzen zela gogoan duten arren, ez dute horren kontura izandako arau edo liskar berezirik gogoratzen XX. mendean. Otearen beharrak behera egin zuen moduan, horri loturiko ika-mikek ere bide bera hartu zuten, eta landare arantzadunari loturiko ustiapenak eta erabilerak bere lekua galdu zuen, pixkanaka euskal gizartearen memorian zimeltzen bukatu arte.
IBILI ZIRENAK
Ote mozten Hernanin
Aspaldiko kontuez ari garela dirudien arren, oraindik ere badira Hernanin otea mozten ibili izan direnak eta gaia gertutik ezagutu dutenak. Ereñotzu auzoko baserri batean egin dugu zita gaurkoan. Sukaldeko mahaiaren bueltan kontu hauetaz hitz egitea beti da plazera. Eurek ere moztu izan dute otea, bai; baina beste landare batzuekin nahastuta: «guk zakarra mozten genian ganaduarentzat azpiak egiteko». Zakarra zeri deitzen zioten galdetuta, segituan erantzun dute: «zakarra ez duk otea bakarrik. Zakarra duk, otea, mullua, zingira-belarra eta iñistorra; dena batera!».
Udazkena etorri eta egiteko asko izaten zen baserrian, eta haienean ere ez zen lanik falta. Irailean iñistorra edo garoa moztu beharra zegoen, eta askotan urrira arte luzatzen ziren egitekoak. Urrian, alabaina, sagarra ere bildu beharra zegoen. «Eta horrela ibiltzen gintuan, eguraldiaren arabera lanak banatzen: euriarekin sagarra biltzen genian, eta ateri zenean, ordea, iñistorra moztera joaten gintuan». Lan horiek amaituta, azaroa iristen zen, eta negurako prestatu beharra zegoen ukuilua. «Azaroa izaten huen Oindira zakar bila joateko garaia. Han egunak pasatzen genizkian». Otearen arantzak, ordea, ez dira gustuko kontua galtzerdi barrura sartuz gero, eta garai hartan, abarkak eta galtzerdia besterik ez, eta akaso amantarrak eramaten zituzten soinean, eta ondo aukeratu behar zen ebakitzeko eguna. «Hego haizearekin ez genian mozten zakarrik. Otea lehorra egoten duk eta gogorra, eta arantzek min eman dezakete. Hobe izaten duk lainotua eta iparra denean joatea».
Segatzeko makina iritsi bitartean, 1967-68 inguru arte, segarekin mozten zuten zakarra, eta beraz, otea. «Guk ez genian igitaria usatzen». Gogoan dute, esaterako 1965eko urtea: «hil osoa pasa genian mozten. Gure aita gertuko baserriren bateko norbaitekin joaten huen goizetik Oindira, eta ondoren, eguerdian, idi-parea hartu eta haien bazkariarekin joaten ninduan ni. Oindi, ordea, aldapatsua duk, eta zakarra narrarekin arrastaka jaitsi eta gurdira botatzen genian. Ahal bazen, egunean bidai bat egiten zen». Otea eskuarekin heltzeko orduan, arantzekin kontuz ibili beharra zegoen: «txapela eskuan jarri, eta horrekin heltzea izaten huen onena!», esan digute. Sasia zegoen tokian, ardi-larruarekin eskuak babesten zituenik ere ezagutu zutela esan digute Ereñotzun. Zahatoaren larrua ere erabili zuenik bazela esan diegu, baina eurek ez omen dute halakorik ezagutu. Baserri bakoitzak bere sistema zuen; kontua eskuan arantzarik ez sartzea zen.
Belar-metak, iñistor-metak eta... zakar-metak!
Baserrira iritsita, ordea, lanak ez ziren bukatzen. Bildutako otearekin, zakarrarekin metak egin beharra zegoen. «Hiru meta klase egiten genizkian: belar-metak, iñistor-metak eta zakar-metak. Etxe inguruan izaten hituen iñistorrarenak eta zakarrarenak. 14 bat egingo genizkian urte hartan, biak gehituta. Belarrarenak, ordea, 18-20 gehiago».
Ondoren, azpitarako erabiltzen zuten zakarra. Eurek ez zuten ganaduari jaten emateko erabiltzen otea. Inguruko baserrietan, ordea, badakite egiten zela. «Haiek, ganaduari eman aurretik, otea jo behar izaten zuten; eta horretarako, tramankulu bereziak erabiltzen ziren: otaska eta trabiesa».
Jauregi auzoan dagoen Txanetenea baserriko Julian Apaolazak, ezagutu zuen otaska baserrian. Azaren, aza-lorearen eta arbiaren hostoa, pagotsa… txikitzeko erabiltzen zuten, berak ezagutu zuenerako. Baina ote bila ere joaten ziren, behiek tiraturiko gurdiarekin; udazkenean Errekalde ingurura, eta udaberrian Andatzara, hipodromotik gora: «otezuiya axkorarekin moztu eta egurretarako, sutarako erabiltzen genian. Su bizia dik! Baina batzuetan otea beste landareekin nahastua egoten huen mendian (zakarra deitzen zaiona), eta kasu horretan segarekin mozten genian».
Ereñotzun bezala, Julianen etxean ere hiru meta mota izaten zituzten: «belarra, garoa eta zakarrekin egiten genizkian metak. Azpitarako, Oindi-menditik ekarritako garoa, gure etxe ondoko basotik jasotako orbela eta lehen aipaturiko zakarra erabiltzen genizkian».
Guztiz aldatu da ordutik gizartea; eta horrekin batera, Hernaniko paisaia. Metez inguraturiko baserririk ez da ikusten egun; metaren bat duenik ere, dagoeneko, gutxi.