'Asmakizun iraultzaile bat duzunean, nori mesede egiten dion begiratu aurretik, adi egon kalte egiten dionak duen botereari'.
Ondo ezagutzen zuen Alberto Vazquez-Figueroa kazetari eta abenturazaleak ostrazismorako eta porrot pertsonalerako zigorraren irismena – gehiago ez zenean –; eta bizimodu eta tresna eraginkor, ekonomiko eta ekologiko berri baten asmatzaile hunkigarri eta inozo guztien berri. Hauek zentzu humanista eta naturaltasun zibiko handiagoarekin hartu izan balira, ez lirateke egongo pertsona eta merkantzien mugikortasunerako teknologiak gaur egun (ikusgai dagoen) gerra komertzial globalaren lehen lerroan, zeinak errodajerako edo propultsiorako sistema motorearen arabera, klima beroketarekin estrategikoki lotzen dituzten.
Enpresa batek merkatura airetiko garraio-ibilgailu bat jaurtitzen badu banakako erabilerarako, oso prezio eskuragarrian eta prestazioetan, irisgarritasunean, erosotasunean, denbora aurreztean eta segurtasunean, hegaldi komertzialenak baino askoz ere hobeak, zer ondorio berri izango lituzke haren erabilera masifikatzeak ingurumen-kutsaduran, eskuz aparkatzeko azpiegituretan, bideetan, hegaldi-kontroletan, eta abarretan? Ezin jakin, nire ustez.
Errepidera ateratzea bizitzarako erronka da egun, eta harremanik eza. Ez motorra elektrikoa edo gasolinazkoa delako; inertziazko zentzugabekeriagatik, bereziki bere auto pribatua habitata edo 'hilkutxa' egiten duenarentzat.
Arazoaren arrazoiari buruzko ikuspegia minimizatzean, ondorioak maximizatu dira. Eztabaidaren erdigunean jartzean leherketa-motorra duen autoa bai ala ez eta auto elektrikoaren, erregai-pilaren eta abarren alternatibak, desitxuratu egiten da horrek guztiak eragiten dituen atmosfera asalduren eta muturreko aldaketa klimatologikoen diagnostikoa, espazio-txatarraren eta itsas hondoen erradioaktibitate latentea. Mugikortasun indibidualizatuegia eta salgaien garraioa, artifizialki gehiegizkoa eta globalizatuegia. Zer zentzu dauka egunean milaka kamioi beren 12 metroko erremolke hutsarekin ibiltzeak, ehunka kilometro kutsatuz?
Irtenbidea ez da teknologia optimizatzea, baizik eta bizitza modernora egokitzea filosofia bat, koexistentziarako, kontsumo eta mugikortasun arrazionalagorako, naturalizatuagoa eta, bereziki, bateratzaileagoa. Baita ondasun planetarioekin ere, merezi gabe, eskubidez pertsonok heredatzen ditugulako... jaiotzearen 'meritu' hutsagatik.
Eskolatik ekonomia jasangarriaren aldeko kultura sortzeak, ondasunen ekoizpena behar globalaren neurrira egokituz eta planetarekin eta bere erresumekin ditugun eginbeharrak betetzen heztuz, eskatzen du geldiaraztea, desibiltzea, txikiagotzea.
Eragozpen handia baldin bada merkatuak hazkunde iraunkor baterako duen gogoa, haren gainetik, 'bizitza bi egun dira' aldeko predikua dago, inkontzientziaren mantra, gure izatearen arrazoia ezagutzea eragozten duena.