Langile ikastola, Ekoguneko baso eskolaren esperientzia pilotuan

Kronika - Erredakzioa 2016ko aza. 26a, 01:00

Joan den asteartean aurkeztu zioten Eusko Jaurlaritzako Hez­­kuntza sailari baso eskol­a­ren proiektua, Kutxa Eko­gu­neak eta haiekin elkarlanean dabiltzan hainbat eragilek, tartean Langile ikastolak. Proiektuaren arabera, datorren ikasturtetik aurrera, Herna­niko Langile ikastolako eta Donostiako Amara Berri ikas­tolako Haur Hezkuntzako zen­bait ikaslek Ekoguneko baso eskolan parte hartuko lukete.      

Ekoguneak, aurreneko pausua
50garren hamarkadan sortu ziren aurreneko baso eskolak Danimarkan, eta urte asko pasa dira Euskal Herrira iritsi diren arte. 2014an ireki zuten aurrenekoa Araban, eta Gipuz­koan, Ekoguneak egin nahi duena izango da aitzindaria. 
Europan zehar dauden bes­te esperientzien antzera, «hel­bu­­­rua izango da gelatik atera eta eguna pasatzea naturan», azaldu du Kakun Orbegozo, Kutxa Ekoguneko Programa eta Edukien zuzendariak. Izan ere, Orbegozok dioenez, «iru­ditzen zaigu lau pareten artean ikastea ez dela aproposa, eta gainera, demostratuta dago garapen psikomotriza eta kognitiboak lotura haundia daukatela honekin». 
Eta beraien proiektua au­rrera eramateko, zenbait esko­lengana jo zuten. Horien ar­tean dago Langile ikastola. «Au­rreko ikasturtean Ekogu­ne­tik pro­iek­tua aurkezteko gon­bidapena jaso genuen; guk uste genuen beste proiektu bat gehiago izango zela, eta sor­presaz hartu genuen!», diote Langile ikas­tolako zuzenda­ritzatik. Gaine­ra, azpimarratu dute: «hemen­dik kanpo dau­den baso eskolak pribatuak dira eta eskola txi­kiak hartzen dituzte. Bai gu, baita Donostiako eskola ere, hiriaren inguruan gaude eta ez gara txikiak. Ekoguneak hor dauka erron­ka».

Metodologia, Langileren izaerarekin bat
Kakun Orbegozok azaldu du zein izango den Ekoguneko baso eskolaren metodologia: «jolas librea eta autonomoa». Eta bide horretan, naturak aukera asko ematen dituela: «natura den kon­plexua­rekin, etengabe oztopo txikiak pasatzeko beharra da­go». Gainera, abantaila asko dituela azpimarratzen du Eko­guneko arduradunak: «natu­ran hez­teak abantaila asko ditu bai osasunarentzat; diziplina­ren­tzat, umea autonomoa bada, libreki aukeratu badeza­ke, hobeto portatuko da... Azken finean, hobetzea da, arlo guztietan».
Langile ikastolari oso eza­guna egiten zaion meto­dologia da hori, izan ere,  eskolak berak dioenez, «guk es­kola bezala, naturarekin harre­mana, jolas librea... beti landu ditugu».

Langile ikastolak argi utzi du: «familiak informatu baino lehen, ez dugu infor­mazio gehiago zabaldu nahi»

Hurrengo pausua: proiektua Eusko Jaurlaritzara
Ekoguneak eskolei proposa­me­na luza­tu ondoren, Batzorde Teknikoa sortu zuen, hezkun­tza era­gile­ekin batera, proposa­mena osa­tzeko asmoz. Bertan daude Eko­gunea bera, Langile eta Amara Berri ikastolak, EHU, Ingurugela CEIDA, eta Berritze Gunea. Talde hau izan da, hain zuzen, Eusko Jaur­la­ritzari pro­iektua azaldu diona: «prin­tzi­pioz, proiektua gusta­tzen zaie, baina baliabideak ere beharko dira, horretarako», diote Lan­gile ikastolatik. Beraz, Hez­kun­tza sailaren oniritzia jaso arte itxaron beharko dute. Kontuan izan behar da, eskola publikoak diren heinean, Eusko Jaurla­ritzaren baimena behar beha­rrezkoa dutela bai Langilek, baita Amara Berrik ere. 
Behin baiezkoa jasota, 2017­ko irailean, ikasturte berri­aren hasierarekin batera, hasi­ko lirateke bi eskolen esperien­tzia pilotuak. Dena den, ordura arte, formazioa jasotzen ari dira irakasleak: «azpimarra­tze­koa da irakaslegoaren inplikazioa; ilusionatuta dago, eta horren erakusle da Haur Hezkuntzako irakasle gehienek hartu dutela parte formazioan, nahiz eta asteburutan izan», azaldu dute Langiletik. Horregatik, eran­tzuna edozein dela ere, Langile ikastolari «erreflexio moduan ondo» etorri zaiola diote.

«Pauso sendoak eman behar ditugu»
Hasiera batean, Eusko Jaurla­ritzaren baiezkoa jasotzen ba­dute, Langile eta Amara Berri ikastolekin batera bi urteko esperientzia pilotua egingo du­tela iragarri du Kutxa Eko­gu­neak. Baina hori baino gehiago da Langilerentzat: «gu pilotaje batean ez ginake sar­tuko haratago ikusiko ez bage­nu. Hel­burua da gure egune­ro­ko­tasunean txertatzea, baina ba­dakigu pauso sendoak eman behar ditugula».
Horregatik, beharrezkoa ikus­ten dute pixkanaka pauso­ak ematen joatea, familiak eta irakasleak inplikatuz.  Lan hori aurrera eramateko, informa­zioa nola zabaldu aztertzeko... lantaldea sortu dute eskolan bertan. Ikastolaren antolaketa kontuan izanda, beraien pro­zesua jarraitu behar dutela dio­te, eta azpimarratu nahi dute: «familiak informatu baino lehen, ez dugu infor­mazio gehiago zabaldu nahi». 

Kronika egunero, euskaraz eta doan jasotzen segi ahal izateko, Kronikakide gehiago behar dira, eta zer esanik ez, proiektu komunikatibo sendo eta profesional bat garatu nahi badugu.
Egin zaitez KronikaKide!