«Aitari galdetuta, zomorroen jantziak berreskuratu genituen orain 15 urte»

Kronika - Erredakzioa 2015ko urt. 31a, 01:00

Urtean bada egun bat aranoar guztiak elkartzen dituena: Inauteriak. Zomorroz betetzen dira herriko kaleak, eta festa izaten da goizean goizetik gaueko ordu txikiak arte. Da­torren larunbatean izanen du­te egun haundia, eta guztia prest dute. Goizeko 08:00ak in­guruan egin dute hitzordua Bel­tsoko bordan. Tradizioz Kon­tsejutik atera izan dira ia beti, baina azken urteetan lekuz aldatu dute, ordu horretan itxita egoten delako. Pixkanaka iristen dira aranoarrak Beltsoko bordara. An­to­latu, kafesne bero-beroa har­tu, eta giro ederrean hasten dute bidea, puxka biltzeko asmoz.

Baserriz baserri, puxka biltzen
Herrian barrena eginen dute buelta, larunbatean. Baserriz baserri ibiliko dira, Izer eta Ala­­bier trikiti eta panderoak girotuta. Suro auzotik abiatuko di­ra, eta geltoki izanen dituzte:  Xau­xar, Arranbide, Benta Berri, Maila, Ez­kerran bor­da, Sa­gar Gazte, Leontxon bor­da, Larratxuri, be­heko herria eta goiko herria.
Begoña Leonet aranoarraren ustez, puxka biltzea aitzakia ere bada he­rritarrekin harremana izateko, bisita egiteko: «ka­su egiten diegu, hitz egin, nola dau­den jakin. Eta harrera ezin hobea izaten dugu: kafesnea, jateko zeozer... denetatik izaten da. Noski, inongo obliga­zio­rik gabe, borondatez egiten dute». Izenak berak dioen mo­duan, puxka ere biltzen dute: «ka­jero bat izaten da taldean, eta honek jasotzen du ematen diguten dirua. Eta oilaskoak, arrautzak, hirugiharra eta bestelakoak ere ematen dizkigute. Burruntzian sartzen di­tugu hauek».
Garai batean puxka biltzen zen, ondoren egiten zen bazkarirako janaria izateko. Gaur egun ordea, herriko norbaitek hartzen du ardura, bazkaltzekoak erosi eta otordua presta­tzen du: «boluntarioak izaten dira urtero. Puxka biltzea eguerdiko 15:00ak in­guruan bukatzen dugu, eta zo­morroak, trikitilari eta dantzariak... festaren parte izan di­re­nak elkarrekin bazkaltzen du­gu. Tarteka, puxkan bildutakoa ere jaten dugu».

«Gerra garaiko hiru urteak kenduta, beti ospatu izan dira inauteriak Aranon»

Zahagi Dantza eta afaria, eguna bukatzeko
Zahagi Dantzak markatzen du arraltsadea. Zomorroek puxka biltzean gonbidatzen dituzte herritarrak. Arratsaldean el­kar­­tzen dira guztiak, 17:00ak inguruan. Zomo­rroek bi fila osatzen dituzte, eta dantza egiten dute. Erdian bi pertsonaia izaten dira, emakumea eta gizona, eta azken honek eramaten du zahagia. Antzerki moduko bat egiten dute. Bi pertsonaia horiek dira hain zuzen, saltsa jartzen dutenak: «bazkalorduan erabakitzen da zeinek izanen duten paper hori, eta guztia prestatzen laguntzen zaie. Sorpresa ukitu bat ere izaten da: nola prestatuko diren, nola etorriko diren. Izan dira urteak trineoan, bizikleta gainean, asto gainean etab. etorri direnak...» Dantza lau aldiz egiten dute: beheko tabernan hasi, Etxe Handi parean segi, iturri parean jarraitu eta herriko plazan bukatu.
Afalordura bitartean, herritarrak festa giroan elkartzen dira, zerbait hartu eta hitz egiteko. Afaria izaten da eguneko ginda. Bertan elkartzen da he­rria: zomorroak, mozorrotu di­re­nak, trikitilariak, herritarrak... Festa ederra izaten dela dio Begoña Leonetek: «herria el­kartzen da, afaltzera. Giro ederra izaten da, oso ona... gaueko ordu txikiak arte luzatzen da, trikiti eta pandero doinuekin dantzan bukatzen dugu. Aipatu nahiko nuke, herriko txikienetik hasi eta heldueneraino, denok bizi dutela barru barrutik egun hau, eta horrek egin duela urteetan zehar mantentzea».

«Orain 100 urteko jan­tzia dugu etxean, museoko altxorra balitz bezala»

Eboluzioa urteen poderioz
Gerra garaiko hiru urteak kenduta, beti ospatu izan dira inau­teriak Aranon. Lehen as­teartez ospatzen zuten eguna. Gazteek heldu ziotenean or­dea, larunbatera aldatu zuten, guztiek disfrutatzeko aukera izan zezaten. Ohitura guztiek bezala, honek ere izan du eboluzioa. Lan horretan aritu da Be­goña Leonet: «puxka biltzea esaterako, antzeko egiten da. Abia­tu 08:00etan egiten ziren Kon­tse­jutik, nahiz eta Plazako tabernatik ere atera izan diren. Lehen Liztorrei eta Bor­daxarreta baserrietara ere joaten ziren. Aldeetako bat zen, lau lagun janzten zi­re­la zomorroz, gizonak guztiak. Nor­ma­lean ongien dan­tza­tzen zutenak izaten ziren. 1947an esa­terako, atera ziren Jesus Mari Leonet aita, Felix Huizi Gaz­tazko bordakoa, Ma­nol­o Egu­rretxea Plaza tabernakoa eta Victor Escudero Mai­lakoa».
Emakumeak 70. hamar­ka­dan hasi ziren ateratzen. Maite Loiarte izan zen aurrenekoa, eta handik aurrera beti izan dute presentzia: «ez da inoiz arazorik izan horrekin, eta beti oso ongi eta giro onean joan da guztia».

«Kolore asko dituzte berreskuratutako jantziek»
Begoña Leonetek askotan en­tzun zuen aitaren ahotik, zomorroen jantziak asko aldatu zirela eta garai batekoak galtzen ari zi­rela. Hala, urte batean, aitari gal­detu eta historia errekupera­tzea erabaki zuen, eta tartean, garai bateko jantziak ere bai: «Fran­­ko hil ostean jantziak al­da­­t­zen joan ziren, eta izaera koloretsu hura galdu, eta ikurrinaren koloreek hartu zituzten. Aitak azaldu zidan garai bateko janzkera: alkandora txuria eta ezkerreko besoan zinta zabal bat josia, edozein kolorekoa. Atzean berriz, bizkarretik, zinta pila bat zintzilik, kolore guztitakoak, be­lau­neraino. Galtza zuriak, es­kuz bordatuak, marrazki ugarirekin eta koskabilurik gabe. Za­pela go­rria, borla beltzarekin eta zintarik gabe. Eta oinetan apreta txu­riak, eskuz bordatuak».
2000 urtean aranoarrak el­kartu zituen Begoña Leonetek, eta erabaki zuten pixkana garai ba­teko janzkera errekuperatzea. Aranon, etxean gordea du orain 100 urte inguruko jantzia,  Alzuritar jostuanak Dionisio Leo­net osabari egina. 15 urterekin ate­ra zen osaba, eta 18rekin hil egin zu­ten, ge­rran. Geroztik jantzi izan dute trajea Se­gundo eta Luziano osabek, eta Jesus aitak. Azkenekoz Jexux Leo­net anaiak jantzi zuen 90eko ha­markadan: «etxean go­der­­tzen dugu, museo bateko al­txo­rra balitz bezala. Eta nik re­plika bat dut egina, inauterietan atera­tzen naizenerako».

 

Kronika egunero, euskaraz eta doan jasotzen segi ahal izateko, Kronikakide gehiago behar dira, eta zer esanik ez, proiektu komunikatibo sendo eta profesional bat garatu nahi badugu.
Egin zaitez KronikaKide!