Zinemaldia 2016 proposamenak: 7 galdera, 20 film

Erabiltzailearen aurpegia Gaizka Izagirre Brosa 2016ko ira. 17a, 02:00

EGILEA: GAIZKA IZAGIRRE BROSA

Ohiko sailez gain (Ofiziala, Zabaltegi, Perlak, Zuzendari berriak, Zinemira…) berrikun­tza dezentez beteriko motxilarekin datorkigu aurtengo Zi­ne­maldia. Zabaltegi-Tabakalera sail berria adibidez; urteko zinema-proposamen harrigarrienei eta erakargarrienei za­bal­dutako saila izango da,  lehiaketaren parte. Atal honetan ez dago arau formalik, ezta gai-mugarik ere.
Baina abenturarako animo gabe bazaudete, urteroko ohar berdina emango dizuet: kontuz Sail Ofizialarekin. Mundu mailan ekoitzi diren eta estreinatu ez diren film luzeen aukeraketa da hau, benetako loteria bat izan daiteke.  Ez duzula arriska­tzeko batere gogorik? Murgil zaitez orduan  ‘Perlak’ sailean, Espainian estreinatu ez diren urteko film luze eta nabarmenduen aukeraketa da. Sail honetako filmek, kritikaren txaloak eta sariak jaso dituzte nazioarteko beste zinemaldi batzuetan. Ideia bat egiteko, azken urteetan sail honetan ikusi ahal izan ditugu: Inglorious Basterds, Gravity, Argo, Children of men, Prisoners, Little miss sunshine, Babel eta abar. Bestalde esan behar da, film guzti hauen ibilbide komertziala askoz luzeagoa izaten dela (batzuk Oskar sarietara iritsi dira), eta ziur, zinema aretoetan ikusteko aukera ere izango dugula. Beraz, nire gomendioa da: izan zaitezte zertxobait ausartak!
Baina lasai, ez baduzue sail eta film horien guztien artean  galdu nahi, eta segurola familiako kide bazarete, hemen duzue nire aukeraketa. Pe­li­kulei txori-bista egin eta ikusteko modukoak iruditzen zaizkidan  filmak gomendatuko diz­kizuet.  Izan ere, Zine­mal­diaren be­rezko xarma hori,  bi ahoko ez­pata bat izan daiteke: ezezagunak diren film eta ekoiz­penetan murgiltzean, ez­us­­­teko maisulanak aur­kitu di­tzakegu, baina baita film nekagarri eta aspergarriak ere. Ziur nago, egingo dizkizuedan galdera guzti hauen barruan aurkituko duzuela zuen txokoa:

1. Istorio dramatikoak gustuko dituzu, baina muinean eduki sozialak lantzen dituztenak?
Lehenengo geldialdia, La fille de Brest (Emmanuelle Bercot) film frantziarra ikusten egin dezakezue. Protagonista Sidse Babett Knudsen izateak (Bor­gen telesaileko Brigitte Nyborg ahaztezina) nahikoa erreklamo dirudien arren,  trama ere interesgarria da. Irène Frachon medikuaren benetako istorioan dago oinarritua. Bertan kontatzen da zenbait heriotza susmagarriren eta Estatuak onartutako sendagai baten artean dagoen lotura, biriketako espezialista batek egindako kontakizuna. Apur bat iparraldera joanez gero, Canneseko Urrez­ko Palmorriaren irabazlea to­pa­tuko duzue, Ken Loach zu­zen­dari entzutetsuaren I. Da­niel Blake filma hain zuzen.  Bere ibilbidean praktikan jarri duen errealismo sozialaren bes­te adibide bat da. Bere ohi­ko gidoilariak, Paul Lavertyk, ida­tzia da,  eta filmak bi biktimek aurka du­ten burokrazia-sistema batean biziko dituzten gorabeherak kontatzen ditu.
Goazen aurrera.  Ezin ge­nuen sail hau, herrialde nordikoetan geldialdirik egin gabe jarraitu. Johannes Nyholm zinegileak idatzi eta zuzendu duen lehenenengo film luzeak, Jättenek, sentsazio onak piztu dizkit. Malformazioak eta urritasun psikikoa dituen 30 urteko gizon baten ametsa kontatuko digu: Eskandinaviako pe­tanka txapelketa irabaztea. Ibilbide dramatiko honen az­ken hiru geldialdiak egiteko, urrutira bidaiatu beharko du­gu. Alde batetik Ewan Mc­Gre­gor eskoziarrak zuzentzen du­en aurreneko film luzea ikusteko, American Pastoral.  Philip Roth idazlearen eleberrian oina­rritutako lana da, eta AEBtako familia baten bizimodua kontatuko digu. McGregor bera da filmeko protagonistetako bat. Bestetik, Yourself and Yours filma. Hego Koreako Hong Sang-soo zinegile entzutetsuaren lan berriak, Young­soo eta Minjung bikotekideen arteko harremanak jasango duen aldaketa kontatzen du. Bere azken lanek hainbat sari eskuratu dituzte Cannes eta Lo­carnoko jaialdietan. Eta az­kenik, nola ez, Donostian ge­hien estimatutako zinemagilearen lan berria; Hirokazu Ko­ree­da­ren Umi yorimo mada fukaku: Tifoi baten erruz (esker), berriz ere bere familiarekin elkartzeko aukera emango dion gizon baten istorioa.

2- Thriller psikologikoa al da zure genero kuttunena?
Europatik mugitu gabe aurkituko dituzue kasu honetan, bi proposamen mamitsuenak. Alde batetik Frantzian, Paul Ver­hoeven zuzendari ezagunaren lan berria: Elle. Michèle (Isabelle Huppert), software enpresa bateko exekutibo arrakastatsu da, eta mendeku bila dabil, bere etxean ezezagun baten erasoa pairatu ostean. Eta bestetik, Islandiako hotzetatik,  Trapped telesail bikaineko zuzendariaren lan berria: Eiðurinn/The Oath. Thriller psikologikoz mozorrotuta, Fin­nur izeneko arrakasta handiko bihotzeko zirujano baten istorioa kontatzen du. Haren familia-bizitza korapilatzen hasiko da Annak (alaba), droga-trafikatzaile batekin harreman kaltegarri bat hasten duen unean. Senargaiak gero eta kontrol zorrotzagoa ezarriko du  Anna eta familia osoarengan, eta Finnur-ek neurri drastikoak hartu beharko ditu.

3- Estralurtarrak eta zientzia fikzioa maite dituzu eta ‘2001: A Space Odyssey’ zure film gustukoena da?
Arrival filma da zure aukeraketa orduan. Hasieran esan bezala, zure abizena Segurola bada, marka ezazu x-a izen honen ondoan. Izan ere, Denis Ville­neu­ve zuzendari bikainak ez du orain arte lan txarrik zu­zendu. Zientzia-fikzioko film hau  Venezian lehiatu zen Urrez­ko Lehoia lortzeko, kritika bikainak jaso zituen. Ted Chiangen Story of your life izeneko kontakizuna du oinarri. Amy Adamsek antzeztutako hizkuntzalari bat da protagonista. Lurreratu berri diren estralurtar batzuek zer asmo duten jakin beharko du.

4-Nerabetasun garaian gertatzen diren istorioekin hunkitzen zara?
Bi izen apuntatu beharko dituzue orduan zure koadernoan. Batetik, Poloniatik datorren, Plac Zabaw. Bi mutiko arrunt en­­tre­tenimendu bila ari dira uda­ko arratsalde aspergarri ba­tean  eta, zoritxarrez, aurkitu egingo dute. Benetako gerta­e­retan oinarritua, drama hau gaztetxoen psikopatologiei buruzko azterketa gisa aurkeztu dute. Eta bestetik, Ira Sachs zuzendariaren lan berria, Little Men. Hamahiru urteko bi mu­tikoren adiskidetasun istorioa kontatzen du bertan.

5-Pixar estudioen filmek zoratzen zaituzte, baina animaziozko film desberdin bat ikusteko gogoa duzula?
Ez galdu orduan, Cannes-en Un Certain Regard saria jaso zuen La tortue rouge animaziozko filma. Irla bakarti batean abandonatutako gizon bat ihes egiten saiatuko da, egun batean bizitza aldatuko dion dordoka bitxi bat aurkituko duen arte. Eta Ma vie de courgette suitzarra. Amaren bat-bateko heriotzaren ostean, harrera-etxe batean amaituko duen Courgette izeneko ume baten istorioa azalduko digu. Bertan, adiskidetasuna, besteenganako konfiantza eta maitasuna aurkituko ditu.

6-Komedia sailkaezinak, pelikula desberdinak eta batez ere urteko sorpresak izan daitezkeenak ikusi nahi?
Bitxikerien menu honen hiru plateretatik lehena da Neruda, Pablo Larrainen film berria (lehengo urtean El Club ikaragarria ekarri zuen Donostiara). Canneseko Egileen Hamabos­tal­dian estreinatu zuen bere azken lan hau, eta bertan kontatzen ditu  1948. urtean, Gerra Hotza Txilera heldu zen garaian, Pablo Neruda senatariak gobernuaren aurka egindako salaketaren ostekoak. Horren ondorioz, presidenteak forua kendu zion. Bigarren platererako, Todd Solonz zu­zendari bitxi-sailkaezinaren, Wiener-Dog komedia dramatikoa aukeratuko nuke. Sun­dance jaialdian estreinatua, lau istoriok osatzen dute filma. Eta azkenik postre moduan,  ‘milhojas’ gozo eta desiragarriena: Toni Erdman film alemaniarra. Urteko sorpresa horietako bat izan liteke. Cannesen FIPRESCI saria jaso zuen film honek, Ines du protagonista. Bucaresten bizi da, enpresa alemaniar batentzako lanean. Winfried, aita, bat-batean joango zaio bisitan, eta ustekabeko galdera bat egingo dio: ‘Zoriontsua al zara?’. Galderak Inesen bizitza hankaz-gora jarriko du.

7-Kalitatezko Euskal ekoizpenak ikusteko gogoz?
Arraroa izango litzateke, baina ez ezinezkoa,  aurreko galdera guztiak, ezezko batekin eran­tzun izana, ados. Baina ziur nago Eusko Label etiketa duten istorio hauei ezingo diezuela uko egin.  Eduardo Chillida ar­tis­taren ibilbidea errepasatuko duen Chillida: Esku Huts dokumentala adibidez. Edo Gaur irekiko ditu ateak,  2003an Au­dientzia Nazionalak euskeraz idatzitako egunkari bakarra ixteko agindu zuen: Eus­kal­dunon Egunkaria. Egun­karia itxi eta bere zuzendaritzako partaideei ETAko kideak izatea leporatu zieten. 7 urte beranduago, epaiketan, salaketa horien zentzugabetasuna frogatu zen: akusatu guztiak ab­sol­bituak izan ziren. Doku­mental hau ez da ordea bidegabekeria tamalgarri horien bilduma; lehenengo euskerazko egunkariaren sorrera pozgarri eta itxaropentsua dauka hizpide. Aldiz zerbait desberdina eta freskoa ikusteko gogoz bazabiltzate, egin proba Pedaló izeneko ekoizpenarekin. Juan Palacios eibartar zinemagileak lan honekin egin du film luzeen esparruan debuta: bere hiru lagunek pedalontzi batean euskal kostaldean zehar egingo duten ibilbidea kontatuko digu, baita bidaia horretan zuzendaria bera murgilduko duen unibertso paraleloa ere. Itsasoa beharrean mendia nahiago baduzue, Mari Jose Barriolaren lehenengo ikus entzunezko lana izan liteke aukeraketa bikaina: GUtik ZUra. Zurean aditua, nekazaritzako ingeniari tekniko honek antzinarotik gaurdainoko ibilbide batean eramango gaitu, material horren, basoaren eta gizakiaren arteko harremanaren bitartez. Eta amaitzeko, dokumentalak alde batera utziz eta fikziora bueltatuz, Patxo Telleriaren Igelak. Komedia bat da, eta delitu ekonomikoengatik espe­txeratu nahi duten Pelloren (Gorka Otxoa) istorioa kontatzen da ihes egin nahi duen banku bateko zuzendari batena.  yy

Kronika egunero, euskaraz eta doan jasotzen segi ahal izateko, Kronikakide gehiago behar dira, eta zer esanik ez, proiektu komunikatibo sendo eta profesional bat garatu nahi badugu.
Egin zaitez KronikaKide!